Utbildningswebbar

SISU Idrottsutbildarna arbetar aktivt med att ta fram utbildningswebbar inom olika områden. En utbildningswebb är en plats där du som användare enkelt ska kunna ta till dig fakta, kunskap, hitta olika typer av arbetsverktyg, inspireras, utbildas och få information om utbildning med mera. De ska förenkla för dig och din förening när ni vill utvecklas.

Inkluderande idrott
Utbildningswebben för inkluderande idrott har som mål att skapa en mer välkomnande och inkluderande idrott. Webben vänder sig främst till dig som är förtroendevald, ledare eller tränare i en förening eller ett förbund. Syftet är att ge en kunskaps- och inspirationsbank för att skapa medvetenhet om rådande normer, privilegier och begränsningar på idrottens olika arenor. Normer kan skapa hinder för vissa och fördelar för andra. Vi behöver ställa oss frågor som: Vilka är det som trivs bäst här? Vilka är självklara, tar plats och blir lyssnade på?
Gå till utbildningswebben för Inkluderande idrott

Introduktionsutbildning föreningsledare
Alla som på något sätt är engagerade som ledare i en idrottsförening, i någon annan roll än den som är tränare, är föreningsledare. Kunskap kring hur en idrottsförening styrs och utvecklas är viktig kunskap oavsett vilken roll du har i föreningen. SISU Idrottsutbildarna har tagit fram den digitala utbildningen Introduktionsutbildning för föreningsledare. Denna utbildning är en mycket bra grund att utgå från i ert arbete med att utveckla föreningen.
Gå till utbildningswebben för Introduktionsutbildning föreningsledare

Inkluderande ledarskap för att möta idrottare med funktionsnedsättning
RF SISU har tillsammans med Parasport Sverige tagit fram ett utbildningsmaterial i syfte att stödja och vägleda tränare i en idrottsförening som möter idrottare som har en funktionsnedsättning.
Här hittar du materialet

Inkluderande ledarskap för att möta idrottare med NPF
RF SISU har tillsammans med Riksförbundet Attention tagit fram ett utbildningsmaterial för tränare kring att möta idrottare med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Webbplatsen innehåller:
Vad är NPF?
Arbetssätt för tränare
Här hittar du materialet

#Vi lyfter – Idrott och psykisk ohälsa
#ViLyfter är till för dig som är ung och idrottsaktiv. Här lyfts tankar, känslor och beteenden som rör psykisk ohälsa. Webbplatsen är tänkt att vara ett stöd i dina egna tankar och reflektioner samt skapa kraft, vilja och mod att våga prata om det. Webbplatsen innehåller tre huvuddelar: Känn dig själv – Skapa handlingskraft – Följ upp
Gå till utbildningswebben för #ViLyfter

Idrottsevenemang – handledning från start till mål
Är du med och arrangerar idrottsevenemang i din förening, t ex tävlingar eller cuper? Vill ni utveckla ett redan befintligt evenemang eller skapa ett helt nytt. Genom 12 handfasta steg ledsagas du fram till vad som krävs för ett lyckat evenemang. Webbplatsen är en del av materialet Idrottsevenemang – handledning från start till mål som du kan köpa hos SISU Idrottsböcker. Webbplatsen är tänkt att användas som ett komplement till häftet. Här finns filmer, fördjupningsmaterial och praktiska metoder och verktyg att använda för att planera ett idrottsevenemang utefter just ditt och din förenings behov.
Observera att du måste köpa häftet Idrottsevenemang - handledning från start till mål för att kunna använda webbplatsen.

Uppdaterad: 21 MAR 2019 10:27

Biljard för äldre