Biljard 65+

Historisk tävling avgjord i Göteborg

Den 9 mars genomfördes den första tävlingen i 65+ Touren.

Hans

Hans Svedberg

Kville BC stod som arrangör och 8 laddade deltagare ställde upp i tävlingen. Touren är anpassad för att äldre med olika bakgrund inom sporten ska kunna mötas på jämna villkor.

Åtta taggade spelare kom till hallen förberedda på en eftermiddag med biljard, köerna var putsade och kritade. Spänningen var tydlig under spelarmötet, där det informerades om att denna tävling är historisk.

Touren spelas i disciplinen Light-Ball och distansen är 3. Alla spelare har fått ett handikapp att utgå ifrån, som följer dem igenom tävlingen.

Härlig stämning i hallen

Under tävlingen gjorde spelarna sitt bästa för att matcherna skulle slutföras. Spelarna hjälpte varandra med regelfrågor och andra värdefulla tips. Stämningen i lokalen var varm och god.

Efter en spännande match mot Hans Svedberg gick Ingela Brusberg till final där Kirsti Tiikkaja väntade. Ingela tog snabbt greppet om matchen och vann enkelt. Grattis Ingela till seger i den historiska första deltävlingen i 65+ Touren!

Fler tävlingar kommer att arrangeras på olika platser i landet under 2023, håll utkik på förbundets hemsida för mer information. Ta kontakt med Mats Frösemo om din förening är intresserad av att arrangera en tävling i touren, mats.frosemo@biljardforbundet.se

/Mats Frösemo, projektledare Biljard 65+

Ingela