Biljard 65+

Härlig stämning hos Malmö CSK:s 65+ gäng

Förra veckan besökte jag 65+ gänget hos Malmö Carambole och Snookerklubb.

Bild 65+ Malmö CSK

Varje torsdag kl 10-12 träffas sedan några år tillbaka en grupp herrar och spelar carambole hos Malmö CSK. I förra veckan hade jag förmånen att få träffa det här gänget. Jag var där på besök med anledning av att Malmö CSK är med i vårt projekt för Biljard 65+. Det var ett härligt gäng jag träffade. Det var skön stämning i gruppen med skämt och skratt. Att det sociala och samtalen är lika viktiga som att spela märktes tydligt.

Gruppen består av 7-8 stycken äldre herrar. Hur många som dyker upp varierar lite. Nu när golfsäsongen drar igång brukar deltagarantalet gå ner. Föreningen har tre stycken carambolebord. Vid de tillfällen de är fler än sex stycken på plats löser de det genom att spela tre stycken vid borden.

Det är just golfen som är anledningen till att den här gruppen bildades. Föreningens tidigare ordförande bjöd in ett golfgäng för några år sedan för att testa carambole och snooker. Ett antal blev fast och har sedan dess spelat en gång i veckan. Genom åren har några slutat och några nya har tillkommit i gruppen.

Ingen av herrarna hade erfarenhet av carambole när de drog igång. De började därför med fri carambole, gick vidare till envallars och har nu avancerat till tvåvallars. De ses som sagt två timmar varje torsdag förmiddag och spelar två matcher, fikar och spelar sedan två matcher till. Matcherna spelas inte till en viss poäng utan spelas på tid så att de hinner med flera matcher plus det viktiga fikat. Exakt tid per match är lite varierande.

Genom sitt deltagande i SBFs 65+ projekt har de nu under våren plockat in en tränare som håller teoripass och kommer med tips på hur de kan utveckla sitt spel. Kanske blir det avancemang till trevallars framöver?

Malmö CSK har en nyckelhall som drivs av föreningen. Som föreningens namn antyder är det är carambole och snooker som spelas. Hallen fick dock nyligen ett tillskott i form av ett poolbord. På poolbordet finns det tankar om att starta upp ny 65+ verksamhet framöver.

Stort tack för att jag fick komma och hälsa på!

/Sofia Asp, projektledare Biljard 65+

Carambole hos Malmö CSK

Vill din förening starta upp verksamhet för 65+?
Under 2023 har SBF projektmedel från RF för att stötta ett antal föreningar i uppstart eller utveckling av verksamhet för 65+. Det här är en målgrupp som växer i samhället och som ni som förening har mycket att vinna på att aktivera. Ni kan hjälpa till att skapa en social och viktig aktivitet för målgruppen samtidigt som målgruppen även kan bidra med mycket i föreningen. I uppstarten behöver ni ha någon i föreningen som ansvarar för att dra igång verksamheten men på sikt blir den ofta självgående och ger er användning av borden även på dagtid. Är ni intresserade av starta verksamhet? Ta kontakt med Sofia, sofia.asp@biljardforbundet.se

Publicerad: 2023-04-27

Senast uppdaterad: 2023-04-27