Sverige skickar 2 lag till EM

Sverige skickar två lag till det kommande lag EM i Ankara, Turkiet den 17-19 februari. Lagen består av SWE 1 med Torbjörn Blomdahl och Michael Nilsson och SWE 2 med David Pennör och Nalle Olsson.

Lottningen är gjord och bägge lagen har bra chans att avancera sig vidare från gruppspelet. Tävlingen spelas först med gruppspel(3 lag i varje grupp) och sedan knockout i form av kvartsfinal, semifinal och final. Gruppvinnarna plus bästa tvåan går vidare. Distans 40 p med efterstöt under hela tävlingen. Shoot out i knock out omgången.

SWE 1 fick Frankrike och Grekland 2 och SWE 2 fick Tyskland och Österrike.

Både svenska lagen spelar samtidgt på torsdag den 17 februari kl ett(turkisk tid) mot Grekland 2 och Österrike.

Favoriter att vinna EM är Sverige 1, Turkiet, Spanien, Belgien, Nederländerna och Danmark. Konkurrensen är stenhård. Tävlingen spelas på den nybyggda arenan utanför Ankara som ägs av det turkiska förbundet(!).

EM visas live på kozoom.com och all information finns på CEBs hemsida eurobillard-carom.org.

Veckan efter, den 20-27 februari, så spelas World Cup på samma ställe. Där ska dessa 4 svenska spelare från lag EM delta. Torbjörn är seedad och går direkt in i huvudtävlingen medan de övriga får kvala. Nalle börjar sitt kval på måndag, David på onsdag och Michael på torsdag.

World Cup visas gratis på Youtube och sök på Five&six alt. Ankara World Cup.

Vi önskar grabbarna ett stort lycka till i både EM och World Cup!

Publicerad: 2022-02-15

Senast uppdaterad: 2022-12-13