Torbjörn Blomdahl SM-mästare

Torbjörn Blomdahl

Torbjörn Blomdahl blev i helgen svensk mästare i 3-vallars carambole - för 29:e gången!

I finalen slog han regerande mästaren Michael Nilsson med 40-32 på 20 stötar.

Detta SM var nog extra viktigt för Torbjörn och hans världsranking. Han behövde vinna mästerskapet för att åter hamna inom de topp 14 i världsrankingen för att bli indirekt seedad i de kommande World Cup tävlingarna. Och som han gjorde det! Med ett totalsnitt på 1.875 och full pott så återtog Torbjörn titeln.

Att finalen skulle bli mellan dessa två giganter var nog ganska väntat. Bägge har visat verkligen världsklass. Michael Nilsson var inte mycket sämre än vinnaren. Med ett totalsnitt på 1.826 och tävlingens högsta serie på 19(!) talar sitt tydliga språk.

På tredje plats hamnade David Pennör, Helsingborg, och utropstecknet Mattias Enerdahl, Stockholm.

David Pennör som fölrorade sin första match i gruppspelet mot Yuksel Pollat, kom starkt tillbaka och vann de återstående gruppmatcherna med riktigt bra spel. Ett annat föga överraskande var att Björn Lohmander tog full pott i sin grupp och var därmed klar till kvartsfinalen. Både Nalle Olsson och Ratcha Alievski fick spela en avgörande match om andra platsen. En spännande match där Nalle öppnade starkt och ledde stort innan Ratcha började allt närma sig. Matchen stod och vägde vid 36-33 men till slut kunde Nalle vinna mec 40-35.

Kvartsfinalerna blev så här efter gruppspelet: Torbjörn Blomdahl-Lennart Trpevski 40-11(20), Björn Lohmander-Mattias Enerdahl 28-40(35), Michael Nilsson-Bo Gustafsson 40-14(15) och David Pennör-Nalle Olsson 40-36(31).

Noterbart var att Michael Nilsson vid ställningen 20-12 gick in och gjorde tävlingens högsta serie på 19(!) och missade den 20:e med ett hårsmån för att gå ut. David Pennör gjorde en riktig kämpainsats och låg under stort under större delen av matchen mot Nalle. Vid ställningen 28-40 går David in och gör en 5:a och en 7:a på efterföljande stöt och vann matchen med 40-36. Starkt.

Semifinalerna var inte så mycket och säga till om. Torbjörn vann ganska komfortabelt mot en kämpande David med 40-21 på 14. Michael vann enkelt mot Mattias Enerdahl med 40-12 på 17.

Nu väntade en mycket jämn och spännande final mellan dessa två världsspelare. Bägge hade visat enormt bra spel och form och det var väldigt svårt att tippa om vem som skulle ta hem guldet. Storpublik fyllde hallen under hela finaldagen och nu väntade finalen. Torbjörn öppnade starkt och ledde hela tiden under partiet. Michael försökte kämpa sig in i matchen men nådde inte riktigt ända fram. Torbjörn nådde först till 40 men Michael hade efterstöt och behövde göra 14 poäng för oavgjord och därmed shootout. Efter att ha missat den 7:e poängen så höjde Torbjörn armarna och ett stort stående ovationer och jubel utbröt bland publiken och funtionärer. En riktig bra och sevärd final.

Förbundet och CK vill verkligen tacka med stort hjärta till arrangören Stockholms Biljardsällskap och hallen Biljardpalatset för en helt utomordenlig genomförd SM tävling under dessa tre dagar. Ni har med stor passion och möda lagt ner mycket tid att allt skulle fungera perfekt, både streamingen och tidsschemat. Helt exemplariskt!

Ett jättestort tack till tävlingsledaren Bo Peterson som höll alla knutar och såg till att alla information och streaming fungerade perfekt. Men de två personer som verkligen förtjänar att få det högsta elogen och berömmelse är Tobias Ring och Magnus Åleby som dömde varje match(!!!) under hela turneringen! Sanslöst bra gjort av dessa herrar! Så väldigt uppskattat bland spelarna och även utanför arenan. Ett stort tack!

Stort grattis till mästerskapstiteln Torbjörn Blomdahl!

Alla information finns på Cuescore.com under SM slutspel.

Publicerad: 2022-04-25

Senast uppdaterad: 2022-12-13