Väntad final i NM i 3-vallars carambole

NM i carambole avgjordes i helgen i Helsingborg.

Det var en ganska väntad final i det Nordiska Mästerskapet i 3-vallars carambole mellan den 24-rankade på världsrankingen Dion Nelin, Danmark, och den 23-rankade Michael Nilsson. Bägge hade spelat väldigt bra undet tävlingen och många trodde att det skulle bli en jämn och välspelad final.

Innan finalen så demonstrerade Dion verkligen varför han är en världsspelare. Han fullkomligt krossade sin landsman Jacob Haeck Sörensen i semifinalen med 40 -20 och ledde som mest med 30-1(!). Michael hade inte heller större problem att besegra dansken Paul Bjerring med 40-27 i den andra semifinalen.

Finalen var helt Dion Nelins match. Han tog kommandot direkt och ledde stort rätt igenom hela matchen. Avståndet var tyvärr lite för stort för att Michael ska kunna komma ifatt. Att kunna vända steken mot en världsspelare som Dion Nelin är det inte många i världen som kan. Dion såg till att hålla både ledningen och avståndet under hela matchen och vann helt välförtjänt med 40-19 på 22 stötar. Stort jubel och applåder utbröt bland åskådare och funktionärer när matchbollen satt och en mycket glad och lättad Dion Nelin höjde armarna i skyn.

På 5:e plats kom David Pennör. Godkänd prestation och var så nära att nå semifinalen, men förlorade mot Paul Bjerring med en pinne! På 6:e plats hamnde en kämpande Nalle Olsson och på 8:e plats Manuel Orrellana. Klart godkända placeringar där också.

Hela tävlingen kunde följas gratis på förbundets plattform www.biljard.tv och hela arrangemanget i samarbete med BK Borgen och SBF var helt perfekt.

Svenska Biljardförbundet vill verkligen tacka arrangören BK Borgen för ett ypperligt fint arrangemang! Stort tack till tävlingsledaren Victor Kalita som höll i alla trådar och såg till att allt fungerade klockrent. Och även till CK:s ordförande Sven Junghagen som var representant för SBF under tävlingen.

Alla information finns på Cuescore.com och Onetwo3.se.

Stort grattis Dion Nelin, Nordisk Mästare 2022!!!

Dion Nelin

Publicerad: 2022-09-14