BK Borgen SM-mästare för 34:e gången

Segrare Lag-SM BK Borgen

I helgen så tog det skånska laget från Helsingborg BK Borgen sitt 34:e SM guld i ordningen efter en spännande och dramatsik final. Finalmotståndet stod BK Paradis från Lund för, som i sin tur hade endast tappat en match på vägen mot finalen.

Då BK Borgen hade vunnit samtliga sina matcher(!) innan finalen så räcktes ett oavgjort resultat för att ta hem guldet. Då ordinarie spelaren Peter Lohmander blev sjuk innan finalen började så blixinkallades reserven Mark Jenaphour in, som gjorde ett ypperligt jobb. Trots att det såg illa ut för Borgen i början av matchen så lyckades de vinna med 6-2. Stort jubel och applåder bröt ut i arenan när Mark satte sin matchboll mot Bernard Aupeix, vilket ledde att klubben säkrade minst oavgjort och därmed var SM guldet i hamn. David Pennör vann mot Bo Gustafsson med 40-33, Nalle Olsson mot Lennart Trpevski 40-16 medan Björn Lohmander förlorade sin mot en storspelande Ratcha Alievski med 24-30.

Hela turneringen var som vanligt mycket väl och bra arrangerat av BK Borgen. Alla lagen stortrivdes och det märktes. Tävlingen kunde även föjas live då alla matcherna streamades på förbundets plattform biljard.tv Länk till annan webbplats.

Det blev också en mycket hård kamp om bronset. Det var absolut den sista matchen mellan Sollentunas stolthet Snooker247 och Old Fellows BC från Kumla som det skulle avgöras om vem som tog bronset. Då både Peter Åkesson och Andreas Lagemyhr vann sina matcher för Old Fellows BC ganska snabbt mot Zois Arvanitidis respektive Yavuz Selim Celik så behövde Snooker247 vinna de två återstående för ett oavgjort resultat då de hade bättre matchkvot totalt. Det var riktigt spännande och alla i lokalen bokstavligen följde matcherna med stor intensitet. Cuneyt Ilbeyi var först klar och vann mot Richard Helander i en jämn match och nu var alla blickar på matchen mellan Yuksel Pollat och Alf Karlsson Alvberger. Vinnaren i den matchen leder till att dennes lag tar bronset! Mycket nerver och mycket på spel syntes tydligt i matchen. Till slut kunde Yuksel sätta in den avgörande poängen och stort jubel bröt ut och en stor suck av lättnad drogs av spelarna för Snooker247. Mycket bra kämpat av Old Fellows BC som tillsammans med Snooker247 spelade sitt första SM lag finalspel.

Förbundet och CK vill tacka jättemycket för BK Borgens arrangemang av SM samt ett stort tack till tävlingsledarna Sven Erik Bengtsson och Magnus Jarbo som skötte det hela helt exemplariskt. Tack!

Alla information finns på Cuescore.

BK Borgen

SM vinnarna BK Borgen(Nalle Olsson, Björn Lohmander, Mark Jenaphour och David Pennör)

BK Paradis

Silver: BK Paradis(Bernard Aupeix, Ratcha Alievski, Lennart Trpevski, Bo Gustafsson)