Premiär för Kumla - David Pennör får sin revansch

I helgen arrangerade klubben Old Fellows Billiard Club sin första Elittävling någonsin i centrala Kumla. Riktigt roligt! Intresset var såklart stort, både bland spelare och publik.

Finalparet Nalle och David

Lokalen låg endast ett stenkast från både hotell och stationen, vilket verkligen var bekvämt för spelarna. Både föreningen och tävlingsledaren Peter Åkesson gjorde sitt bästa för att alla skulle trivas och såg till att tävlingen flöt på ett riktigt bra sätt. Alla matcher kunde följas live på deras kanal på YouTube och all resultat följdes live på Cuescore.

Hela 26 man anmälde sitt intresse. Favoriter till att vinna var klubbkamraterna David Pennör och Nalle Olsson från BK Borgen, Helsingborg. Outsiders var bl a Henryk Kalita, Mattias Enerdahl och Björn Lohmander. Både David och Nalle höll för favorittrycket och nådde finalen för tredje gången i rad. Nalle hade dock både lite tur på sin sida och svårare motstånd på sin sida fram till finalen. När matchen mot Mattias Enerdahl, som i sin tur kämpade heroiskt och tappert, stod och vägde i slutskedet så gjorde Nalle en ordentlig "tupp" i sin matchboll och vann med 40-38. Även mot Björn Lohmander i kvarten och Henrik i semifinalen blev matcherna en rysare, 40-36 och 40-38 i Nalles favör.

Finalen däremot blev en ren uppvisning av David Pennör som verkligen var helt fokuserad i matchen. Att förlora mot Nalle de två sista gångerna i rad sätter naturligtvis sina spår. Men David visade mästartakter och gav aldrig Nalle en chans att komma in i matchen. Efter 22 stötar så var matchen avgjord. David vann med 40-16.

Både SBF och CK vill tacka Peter Åkesson och föreningen OFBC för ett fantastiskt arrangemang och stort tack till de som hjälpte Peter med övriga uppdrag.

Stort grattis till segraren David Pennör!

Publicerad: 2023-01-12

Senast uppdaterad: 2023-01-12