Nu kör vi igång Lag-SM i Carambole 2023!

Det är inte ett aprilskämt, men lördag den 1:a april kör vi igång Lag-SM i trevallars carambole med kvalspel. Fyra platser till finalen i Lag-SM som avgörs i Stockholm till hösten står på spel!

Kvalspelet spelas på två orter, Stockholm och Helsingborg. Hela fjorton lag är anmälda, sex lag spelar i söder hos BK Borgen i Helsingborg och åtta lag spelar i norr på Biljardpalatset i Stockholm.

Det är glädjande med så många lag, men det har ju också konsekvenser för logistiken. I den bästa av världar hade båda kvaltävlingarna spelats i ett Round Robin gruppspel där alla möter alla, men med åtta lag i norra kvalet blev vi så tvungna att dela upp det norra kvalet i två grupper om fyra lag vardera. Uppdelningen i två grupper i det norra kvalet föranledde en seedning av lagen baserat på lagets samlade aktuella årssnitt. Förstaseedade Stockholms BS Lag 1 och andraseedade Old Fellows BC är på papperet favoriter att knipa de två finalplatserna, men de andra sex lagen på plats vill gärna att vi spelar om det först!

Det södra kvalet i Helsingborg spelas som en Round Robin där alla möter alla. Sex lag är med och slåss om de två platserna till finalen i Stockholm. Även här uppstod en lite tajt logistik, men det löstes så att kvalet tjuvstartar i Skåne, där de två lagen från BK Paradis möts redan under veckan inför helgen och detsamma med matchen mellan BK Borgens två lag. BK Borgen Lag 1, som är regerande svenska mästare, bär naturligtvis ett favoritskap, liksom förra årets finalister BK Paradis Lag 1. Men, precis som i det norra kvalet är det fler lag på plats som med största sannolikhet vill sätta käppar i hjulet för favoriterna!

Kvalet i Helsingborg kan ses live på förbundets plattform biljard.tv Länk till annan webbplats. helt kostnadsfritt där alla matcher visas. Det kommer att vara sändning från två bord i det norra kvalet, mer info om det kommer inom kort!

All information om kvalet finns på cuescore, där ses formatet, laguppställningar, liveresultat, ja allt som det brukar!

Kvalet i norr >>> Länk till annan webbplats.

Kvalet i söder >>> Länk till annan webbplats.

/Carambolekommittén

Publicerad: 2023-03-30