Biljardarkivet

Här hittar du information om biljardens historia. Nedan en kortare text om biljardens historia i Sverige. Via länkarna i menyn till vänster hittar du tidningen Biljardsport. Arkivet är under uppbyggnad.

Hör gärna av er till info@biljardforbundet.se om ni har gammalt biljardmaterial som kan skannas in digitalt och läggas till i arkivet.

Biljardens historia

Historia

Det går inte riktigt att säga varifrån biljard kommer eller hur gammalt det är. Det finns många historiska källor som visar att olika former av spelet har funnits sedan 1400-talet. Ofta spelades det av överklassen, det vill säga kungligheter och adelspersoner.
Läs mer om biljardens historia här

Svenska Biljardförbundet grundades i Göteborg år 1940. Samma år genomfördes också det första svenska mästerskapet. På den tiden tävlade man i Sverige i Carolina, även kallat Lina. Ett nationellt biljardspel som inte förekom på kontinenten. Troligen härstammade det från den engelska typen av biljard. Ganska snabbt kom dock carambole med på programmet och SM började arrangeras. Spelet höga svårighetsgrad gjorde dock att dröjde ända till 1955 innan Sverige för första gången deltog i internationella sammanhang.

SBF blev medlemmar i CEB och UMB år 1968. Innan dess hade det utvecklats ett nära samarbete med det danska förbundet. Så gott som årligen arrangerades landskamper mellan Sverige och Danmark.

Under 60-talet kom det amerikanska tävlingsspelet Pool 14-1 till Sverige och 1968 arrangerades första SM i denna tävlingsform.

1969 deltog det svenska mästarlaget Stockholms Caramboleklubb för första gången i Europacupen för klubblag i carambole (3-vallars). Den historiska kvartetten bestod av Lennart Haag, Sten Herbert, Bengt Bäckman och Håkan Skoglund.

Tre år senare deltog Lennart Haag som första svensk i ett EM (3-vallars) och placerade sig på 12:e plats. Samma år sändes juniormästaren Sten Herbert till Lausanne och JEM. Han ställde till med en knallsensation genom att mot alla odds vinna och ta hem Sveriges första internationella titel. Något som gav eko i hela biljardvärlden.

1972 kom nästa stora framgång då Stockholms Caramboleklubb med Sten Herbert, Bo Sternberg, Bengt Lindholm och Bengt Bäckman på hemmaplan sensationellt slog danska Randers BK i kvalificeringen till Europacupen. I finalen i Barcelona placerade de sig på en hedrande femteplats.

1973 beviljades SBF inträde i Riksidrottsförbundet.

På 80-talet kom snookern kom till Sverige på initiativ av Kim Hartman. Det första svenska mästerskapet arrangerades år 1983. Antalet deltagare var tre och antalet bord två.

1984 blev Svenska Snookerförbundet upptaget i det internationella förbundet (International Billiards and Snooker Federation) och Sverige deltog för första gången i VM. Det spelades i Malahide utanför Dublin. Svenska deltagare var Bengt Björkman och Michael Hallgren.

Sedan 1998 är snooker en del av Svenska Biljardförbundet.

Publicerad: 2022-10-17

Senast uppdaterad: 2022-12-09