Förbundsstämma 2022

Välkommen till Svenska Biljardförbundets förbundsstämma den 2 april!

Stämman genomförs digitalt via Easymeet.

När: Lördag den 2 april
Tid: Stämman börjar kl 13.30. Vi uppmanar alla ombud att testa ljud och bild med oss 11.30-12.30

Anmälan
Anmälan till förbundsstämman av ombud och eventuella åhörare görs via denna länk senast den 24 mars.
Föreningen måste skicka in en påskriven fullmakt till This is a mailto link som bekräftar ombudets rätt att företräda föreningen. Fullmakten kan signeras digitalt.

Att vara ombud innebär att du representerar din förening på stämman. Du röstar för din förenings räkning och kan yttra dig i olika frågor. Föreningen bestämmer vem som ska representera föreningen på stämman. För att vara ombud måste du vara medlem i en förening.

Mer information hittar ni här

Anmälda ombud/åhörare kommer att få ett mejl veckan innan mötet med all information och med en länk till mötet.

Genomförande
Mötet genomförs i EasyMeet där all föredragning och omröstning kommer att ske. Det är samma system som vi använde för stämman 2020.

Respektive ombud måste delta från egen dator för att kunna delta i omröstningar. Flera ombud kan alltså ej delta från samma dator.

Mötet börjar kl 13.30. Logga in i god tid.
Klockan 11.30-12.30 vill vi att ombuden provar ljud och bild tillsammans med oss.

Röstlängd
De föreningar som den sista december förra året hade 60 registrerade medlemmar i IdrottOnline har två röster på stämman. Övriga föreningar har en röst. Antalet röster per förening hittar ni här.

Handlingar
Samtliga handlingar kommer att finnas uppladdade på den här sidan senast den 11 mars.
Gällande budget kommer en preliminär budget att finnas uppladdad senast den 11 mars. Med anledning av det överklagande om bidragstak som Fotbollförbundet gjorde efter Riksidrottsmötet 2021 har Riksidrottsförbundet inte kunnat lämna besked om storleken på stöden till specialidrottsförbunden förrän skiljenämnden fattat beslut. Riksidrottsstyrelsen kommer att fatta beslut om stöden för 2022-2023 i slutet på vecka 11. Vi publicerar en uppdaterad budget så snart det är möjligt.

Testa din utrustning
• Datorn måste ha webbkamera och mikrofon.
• Testa din utrustning i god tid genom att gå in på http://www.easymeet.se/support/
• Mötet sker bäst med webbläsaren Chrome och en nyligen omstartad dator.
• Ta del av övriga tips på www.easymeet.se/tips
Ytterligare information om inloggning och test av utrusning kommer i mejlet som de anmälda får innan mötet.

Åhörare
Åhörare kan delta i mötet men har inte yttranderätt eller rösträtt.

Om stämman 2022
Förbundsstämman 2020 beslutade om att ändra räkenskaps- och verksamhetsår till kalenderår istället för brutet år med stämma senast under april jämna år. Stämman beslutade också om att det innevarande räkenskaps- och verksamhetsåret förlängdes till den 31 december 2021. Stämman den 2 april kommer därmed att behandla perioden 1 juli 2020-31 december 2021.
-------------------
Förbundsstämman är Biljardförbundets högsta beslutande organ och genomförs vartannat år. På förbundsstämman har samtliga medlemsföreningar rösträtt, vilket innebär att föreningarna är de som beslutar om hur verksamheten inom SBF ska bedrivas. Inför förbundsstämman får medlemsföreningarna lägga fram sina förslag, motioner, och likaså kan styrelsen lägga fram förslag, propositioner, som de önskar att mötet tar ställning till.
Motioner ska vara inskickade senast den 15 januari. Motioner skickas till This is a mailto link eller Svenska Biljardförbundet, Box 11016, 100 61 Stockholm
För att underlätta att skriva motioner har vi tagit fram en mall.
Motionsmall (pdf)
Motionsmall (word)

Vid förbundsstämman 2020 beslutades om att byta räkenskaps- och verksamhetsår till kalenderår istället för brutet år. Innevarande period omfattar därmed 1,5 år istället för 2 år (1 juli 2020 - 31 december 2021).

Uppdaterad: 21 DEC 2021 13:08 Skribent: Sofia Asp
E-post: Adressen Gömd