Trygga idrottsmiljöer

Har din förening funderat på hur ni kan skapa en trygg miljö för alla era medlemmar? Kanske har ni nuddat kring ämnet men vet inte hur ni kommer vidare.

Har din förening haft tuffare incidenter som ni inte har vetat hur ni ska hantera? Eller vill ni kanske vara förberedda med en handlingsplan om något skulle hända?

Oavsett så kan vi tipsa om RF:s dokument "Trygga idrottsmiljöer". Här finns bl.a. en checklista för förebyggande arbete och en handlingsplan för om något oönskat händer.

I detta dokument hittar du även annan matnyttig information såsom definitioner kring begreppen våld, sexuella trakasserier eller mobbning.

En trygg idrottsmiljö är en jämlik och inkluderande miljö

Titta på den här filmen av Make Equal för att få konkreta tips och verktyg i hur din förening kan bli en trygg, inkluderande och jämlik förening där alla är välkomna.

"Goda intentioner räcker inte. På grund av antingen okunskap eller passivitet kan kan vi råka exkludera eller skapa ojämlika villkor utan att vi menade att det skulle bli så. Därför är det viktigt att skaffa sig grundkompetens im jäkmlikhet och inkludering och att jobba aktivt med frågorna i verksamheten."
// Frida Hasselblad, VD för Make Equal

Uppdaterad: 28 OKT 2020 10:44 Skribent: Jessica Pettersson