Policy facebook

Ett sätt att jobba med en trygg, positiv och välkomnande kultur inom föreningen är att se till att alla vet hur vi behandlar varandra på nätet. Om föreningen visar vilket klimat som välkomnas på exempelvis föreningens facebooksida kan det även påverka övriga kulturen i föreningen/hallen.

Facebook är en viktig kommunikationskanal för majoriteten av våra medlemsföreningar. För att underlätta föreningarnas arbete med att skapa/bibehålla ett schysst klimat i föreningen har SBF tagit fram en mall för en facebookpolicy.

Vårt tips är att:

1. Skriv om texten så att den passar just er förening/klubb
  2. Kopiera in den i avstnittet "Om" på föreningens facebooksida
  3. Meddela era medlemmar om den uppdaterade facebookpolicyn
  4. Hänvisa till policyn om någon inte följer uppsatta regler
  5. Agera om någon bryter mot de regler som ni som förening har satt upp

MALL - Facebookpolicy för föreningar

Föreningens facebooksida är en offentlig kommunikationskanal som ska informera medlemmar och övriga personer om föreningens verksamhet. Vi välkomnar alltid kommentarer och synpunkter på våra inlägg men för allas trevnad har vi några enkla regler som alla måste följa.

- Alla ska känna sig välkomna och respekterade på vår facebooksida. Tänk på det när du kommenterar eller gillar ett inlägg.

- Vi bidrar tillsammans till ett trevligt tonläge på sidan.

Kommentarer som är uppenbart hotfulla, hatiska, kränkande, innehåller personangrepp, är brottsliga eller inte håller sig till ämnet kommer att tas bort av våra administratörer och användaren kommer att stängas av från sidan.

Vi som uppdaterar sidan sitter i Föreningens styrelse och andra nyckelpersoner i föreningen har administratörsrättigheter. Vill du anmäla ett inlägg? Eller tycker du att vi har lagt ut något som inte känns okej eller som är felaktigt? Då är du välkommen att kontakta styrelsen på mejladress: This is a mailto link

Tack för ditt engagemang!

facebookpolicy

Uppdaterad: 03 SEP 2020 11:19 Skribent: Jessica Pettersson