Registerutdrag

Alla föreningar ska begära begränsat registerutdrag på de personer som har uppdrag i föreningen och där har direkt eller regelbunden kontakt med barn. Registerutdrag ska alltid ske vid nytillsättningar.

Föreningen är ansvarig för att kontrollen genomförs. Det är dock den enskilde ledaren som begär utdrag från polisen och visar upp det för utsedd person i föreningen. Föreningen ska kontrollera utdraget och dokumentera att kontrollen har genomförts. Inga utdrag får sparas av föreningen.
Här hittar ni en lathund för registerutdrag som är en hjälp för er föreningar.
Materialet är avsiktligt enkelt och kortfattat.

Att begära in utdragen är en del av ett förebyggande arbete och något som bör gälla lika för alla, oavsett hur länge en person har varit aktiv i föreningen eller hur väl man känner varandra. För att ta ett helhetsgrepp kring tryggheten för barnen i er förening uppmanas föreningar att arbeta med materialet Skapa trygga idrottsmiljöer. I förlängningen är trygghetsarbetet en förutsättning för all idrottslig utveckling, som syftar till att skapa attraktiva föreningsmiljöer och som bidrar till idén om att vi idrottar i förening för att ha roligt, må bra och utvecklas hela livet.

Vid frågor kontakta ditt distriktsförbund eller besök rf.se/tryggidrott
Ansök om registerutdrag på Polisens webbplats

Beslutet fattades av Riksidrottsmötet 2019 och gäller från och med den 1 januari 2020.

Uppdaterad: 21 SEP 2020 10:10