Föreningens årsmöte

Föreningens årsmöte - Före under efter Föreningens årsmöte - Dokumentmallar
Guide - Årsmötes innehåll Guide - Hur går årsmötet till
Föreningens årsmöte - Ladda upp Digitalt årsmöte

Har ni frågor kring ert årsmöte? Kontakta oss på This is a mailto link

---------------------------

INFO MED ANLEDNING AV CORONA
Utgångspunkten är att föreningen ska genomföra sitt årsmöte senast vid den tidpunkt som anges i föreningens stadgar. Om ett fysiskt möte inte är möjligt bör styrelsen överväga att bjuda in till ett digitalt årsmöte eller eventuellt till ett hybridmöte. Föreningen får inte helt ställa in årsmötet och bör göra vad de rimligen kan för att årsmötet ska genomföras i enlighet med det som står i föreningens stadgar.

Det är styrelsens ansvar att fatta ett klokt beslut om hur årsmötet kan genomföras, utifrån gällande lagar och förordningar samt med beaktande av myndigheternas allmänna råd. RF anser att det inte är godtagbart att 2022 års årsmöte ställs in eller i sin helhet flyttas till 2023.

Om årsmötet inte går att genomföra i tid enligt stadgarna ska styrelsen, senast den dagen som anges i stadgarna, meddela medlemmarna att årsmötet blivit försenat. Styrelsen ska samtidigt också meddela när och hur årsmötet istället kommer att genomföras. Det är bra om styrelsen också upplyser om varför årsmötet blivit försenat. Den medlem som är missnöjd med styrelsens beslut får begära ett årsmöte enligt föreningens stadgar.

Ett årsmöte måste vara demokratiskt godtagbart. Inom idrottsrörelsen innebär det att alla röstberättigade ska ges möjlighet att delta i årsmötet i realtid, ges möjlighet att yttra sig och lämna förslag samt ges möjlighet att på ett godtagbart sätt avge sin röst i beslutsfrågor.

Årsmötet får alltså skjutas upp men inte ställas in. Föreningen måste genomföra årsmöte varje år. Det är ett av medlemskraven i SBF och i RF. Om föreningen väljer att skjuta upp sitt årsmöte ska det genomföras så snart det är möjligt.

Uppdaterad: 15 AUG 2019 16:05

Biljard för äldre