Föreningens hemsida

Här har vi samlat information och tips vid val av ny leverantör för föreningens hemsida.

Som vi tidigare meddelat har Riksidrottsförbundet tyvärr beslutat att lägga ner hemsideverktyget i IdrottOnline den 31 december 2022. Det innebär att alla som använder detta hemsideverktyg behöver byta leverantör för att kunna publicera hemsidor. Observera att det endast gäller hemsideverktyget. Övriga delar i IdrottOnline som t ex medlemsregistret kommer att finnas kvar.

Förbundsstyrelsen har sedan beskedet om att hemsidelösningen försvinner tittat på olika alternativ för förbundets hemsida. Förbundsstyrelsen har nu fattat beslut om att välja verktyget Sitevision via leverantören Consid.

Föreningens hemsida
Det finns många olika leverantörer och alternativ att välja mellan för föreningens hemsida. Vad som passar er bäst beror på vilka behov ni har.
RF SISU har tagit fram ett lärgruppsmaterial ni kan använda i ert arbete vid val av ny hemsida. Här finns materialet
Några råd vid val av leverantör:
  • Lätt att använda och introducera för ovana redaktörer
  • Webbaserad, så kallade molntjänst
  • Välj en väletablerad standardprodukt
  • Erbjuder de support med bra öppettider, ingår det i priset?

Domännamn
I IdrottOnline har ni kunnat välja mellan att använda er av en egen domän eller den som har ingått från RF. När ni nu väljer en ny leverantör behöver ni i de flesta fall köpa ett eget domännamn. Till exempel: bkbollen.se, bkbollen.nu, bkbollen.com

Erbjudande via Consid
I och med att SBF har valt SiteVision via Consid som leverantör för förbundets hemsida har Consid tagit fram ett erbjudande till våra föreningar. Läs mer om erbjudandet här
Priset baseras på föreningens storlek/antal medlemmar. För föreningar med upp till 500 medlemmar (lägsta nivån) är priset 200 kr/månad. Till det tillkommer en engångskostnad för uppstart och baspaket på 6 500 kr. I det ingår att Consid genomför installation av baspaket, lägger in er färg och er logotyp.

Andra leverantörer
Det finns en rad olika leverantörer att välja mellan som erbjuder olika mallar och hemsideverktyg, t ex one.com, wordpress och loopia.
Det finns även en rad leverantörer av föreningsverktyg som också erbjuder hemsidor, t ex laget.se, sportadmin.se eller svenskalag.se. Dessa erbjuder även andra tjänster som fakturering, app:ar, medlemsregister. Här finns en lista

Ta hjälp av er RF-SISU konsulent
Vill ni ha stöd i ert arbete? Kontakta er konsulent hos RF SISU. De kan inte hjälpa er att skapa er hemsida men kan stötta er i processen kring att ta fram en ny hemsida.

Spara ner materialet
Material som finns på er IdrottOnline-sida idag går att ladda ner. Ni kan exportera ner Media, dvs bilder och filer som ni har laddat upp på er hemsida, samt Nyheter. Verktyget för nedladdning hittar ni här
OBS! Ni måste ladda ner det ni vill spara innan den 31 december. Efter det försvinner allt material.

Viktigt att tänka på
Oavsett vilket alternativ ni väljer för er webbplats måste föreningens medlemsregister finnas kvar i IdrottOnline. Här hämtar SBF information om vilka som har tävlingslicens samt att all statistik som RF hämtar om SBF tas ur IdrottOnline.

Tips!
  • Skicka ut en fråga till föreningens medlemmar om att ni ska ta fram en ny hemsida och behöver hjälp med det.
  • Skicka även med frågan till era medlemmar om att de kanske har en dotter/son/barnbarn/sambo/kusin som kan hjälpa föreningen att lägga upp en ny hemsida.
  • Var specifik när ni frågar. ”Vi behöver en ny hemsida. Kan du eller någon du känner hjälpa oss med det? Det handlar inte om en stor insats där mycket material ska läggas upp. Vi vill ha en hemsida med grundläggande information om vår förening. Kontakta Pelle eller Lotta för att få veta mer. Hjälp oss göra föreningen synlig.”
  • Har ni en högskola/universitet eller gymnasium i närheten? Kolla om det finns studenter som kan hjälpa er att bygga er nya hemsida.
Uppdaterad: 08 MAR 2022 14:28 Skribent: Sofia Asp
E-post: Adressen Gömd