Lyckad premiär för Cuescore Women Super Grand Prix!

Första helgen i november samlades närmare 40 deltagare för att spela första upplagan av Cuescore Women Super Grand Prix i Trondheim, Norge. Spelarna kom från Norge, Sverige och Danmark, med ett par specialinbjudna deltagare från Ukraina.

Cuescore Women Grand prix

Ambitiös arrangörssatsning

Tävlingen arrangerades av Stoppball Nidaros BK i Trondheim, med stöd av Norges Biljardförbund. Ambitionsnivån hos arrangörerna var hög: Att anordna den största damtävlingen i pool någonsin, öppen för alla som ville vara med och där målet med tävlingen var att främja inkludering och spelarglädje. Att döma av de glada minerna hos deltagarna var det också exakt vad de lyckades med under denna helg!

Tävlingen inleddes på fredag kväll med gruppspel. Spelarna delades in i fyra grupper, och distansen var 4 i 9-ball. Varje grupp tilldelades också två mentorer, det vill säga mer erfarna spelare som fanns tillhands för att peppa och stötta spelarna under tävlingens gång. Några av deltagarna hade inte ens spelat biljard i ett år, så hjälpen var mycket uppskattad. De åtta mentorerna var Line Kjørsvik, Ine Helvik, Nina Skresholdt Torvund, Eva-Linn Fossheim, Iselin Herland och Christel Hanah Johnsen från Norge, samt Helena Nyberg Benjamin och Louise Furberg från Sverige.

Utöver de åtta mentorerna fanns även fyra ytterligare seedade spelare: Ulrika Andersson från Sverige, Helene Krogsgaard Mikkelsen från Danmark samt de två ukrainska spelarna Daria Siranchuk och Victoria Nagorna. Daria blev också intervjuad för ett långt inslag i norska TV2 som uppmärksammade initiativet, väldigt kul! Här kan ni läsa reportaget:

https://www.tv2.no/sport/daria-21-vaknet-til-missilangrep-de-vil-at-var-nasjon-skal-forsvinne-fra-verden/15242337/?fbclid=IwAR3NX9ovGaQ8fW5BZzFec0UC5PBypwCEVoWSQaZQ9I8Sackk2pbKX4nri2I Länk till annan webbplats.

Gruppspelet fortsatte sedan tidigt på lördag morgon, för att utse de tre bästa spelarna från varje grupp som gick vidare till slutspel. I slutspelet väntade några av de seedade spelarna, och distansen ökade till 6. Trots det tuffa spelschemat var det inga sura miner bland deltagarna utan tvärtom, det var många skratt och leenden kring borden samtidigt som det var fullt fokus på spelet. En härlig kombination!

Bankett och aktiviteter

När spelet på lördagen hade avslutats väntade en spelarbankett på hallen, med diverse aktiviteter. Det lottades ut goodiebags och andra priser från sponsorerna, det bjöds på musikunderhållning från både spelarna och professionella musiker och det serverades god mat. Efter maten blev det långdans kring biljardborden med alla deltagare, och som avslutning spelades en 9-balltävling med sponsorerna. Varje lag bestod av 4-5 spelare, distansen var 1 och både stämningen och spänningen var på topp innan vinnarlaget kunde koras. Louise Furberg satte till slut vinnarnian, i en kombinationsstöt, trots maximal nivå av (hjärtliga) psykningar från motståndarlaget – starkt jobbat!

Slutspel på söndagen

Söndagen inleddes med sista omgången (LQ) i gruppspelet. När röken lagt sig efter alla tuffa matcher såg uppställningen till kvartsfinalerna ut så här:

Ine Helvik – Victoria Nagorna

Ulrika Andersson – Astrid Eiken Flage

Louise Furberg – Daria Siranchuk

Line Kjörsvik - Helena Nyberg Benjamin

Av de tre svenskarna var det Ulrika som var starkast och gick vidare till semifinal. Louise föll 6-3 mot en välspelande Daria, och Line slog Helena med 6-4 efter en tuff match.

Semifinaler:

Ine Helvik – Ulrika Andersson

Daria Siranchuk – Line Kjörsvik

Ullis kom aldrig igång riktigt i sin semifinal och Ine vann relativt bekvämt med 6-2. I den andra semifinalen tog Daria ledningen med 2-0 efter riktigt bra spel, men sen verkade luften gå ur henne så att Line kunde komma ikapp och gå förbi till seger 6-3.

Final:

Ine Helvik – Line Kjörsvik

En helnorsk final i detta norska premiärevent kändes ändå helt rättvist, och åskådarna hoppades på en riktigt tuff match. Line gick dock upp i klar ledning ganska omedelbart och Ine fick inte igång sitt spel, så det blev en ganska ensidig kamp innan Line gick över mållinjen med segersiffrorna 6-1.

Härlig stämning och proffskänsla

Arrangörerna hade ansträngt sig för att skapa en professionell inramning av hela tävlingen och i synnerhet slutspelet. Sponsorerna presenterades flera gånger i olika sammanhang och inför kvartsfinaler, semifinaler och finalen gjordes också spelarpresentationer till de mäktiga och peppiga tonerna av ”Also sprach Zarathustra” och ”No limit”. Innan finalen bjöds också åskådarna på en proffsig dansuppvisning av norska ungdomsmästarna i tävlingsdans.

Hotellet låg en bit från hallen, inne i city, men arrangörerna hade ordnat transporter till och från hotellet och flygplatsen. Deltagarna hjälpte också varandra med skjuts när det behövdes. På hallen fanns det mat, dricka och snacks till självkostnadspriser, och gott om platser att sitta på när man inte spelade.

Sammanfattningsvis en mycket trevlig helg och ett lyckat arrangemang för första upplagan av Cuescore Women Super Grand Prix! Tack Norge och Trondheim för den här gången!

Publicerad: 2022-11-07

Senast uppdaterad: 2022-11-17