Biljardens framtid i Sverige

Krönika från förbundsordförande Andy Nettleon i november.

Nu är det ett halvår sedan jag klev in i rollen som ordförande och det är en pågående lärorik erfarenhet att försöka förstå det intrikata system som ligger bakom idrotten i Sverige.

Ett exempel kopplat till hur mycket bidrag och stöd vi får från RF, var att vi för ett par år sedan behövde uppnå 50 föreningar för att räknas som ett större förbund. Vi står nu inför en liknande uppgift - att vi behöver öka antalet föreningar som rapporterar LOK-stöd inom biljarden.

LOK (statligt lokalt aktivitetsstöd) rapporteras via IdrottOnline. Alla biljardföreningar har redan sitt medlemsregister i samma system så att lägga in LOK-aktiviteter är enkelt.

Det är förståeligt att det kan upplevas som en tråkig uppgift, nästan en petitess, att föreningen ska rapportera vilka medlemmar som deltar på föreningens aktiviteter, till exempel på träning, veckotävling eller på en gemensam träff för att snacka taktik om biljard. Och ja, föreningen får inte ut så jättemycket pengar från denna insats. Men oavsett, min erfarenhet säger att även några hundra- eller tusenlappar kan används till något. Och, föreningar som rapporterar LOK får många andra möjligheter i form av andra bidrag och stöd.

Men den stora bilden i det här är något annat. Just nu har vi inom Biljardsverige 6 stycken föreningar som regelbundet rapporterar LOK. Om vi blir 15 föreningar som söker i år, så får vi stöd från RF år 2024-25 på 600 000 kr/år*.

Denna fråga är större än bara föreningens mående. Det handlar om hur förbundet kommer att kunna stödja föreningarna framöver och hur förbundet kan utveckla juniorverksamheten.

Vi förstår att inte alla föreningar har en juniorverksamhet idag men vi vet också att det finns fler föreningar med medlemmar mellan 7 och 25 år som bedriver verksamhet som går att rapportera. En LOK-stödsaktivitet handlar om att minst 3 medlemmar 7-25 år och en ledare deltar på en aktivitet i minst en timme. Det kan vara klubbens veckotävlingar, träningar, nationella tävlingar eller teoripass.

Vill du

• Säkra 600 000 kr i stöd till biljarden i Sverige?
  • Att juniorverksamheten i Sverige ska växa?
  • Att det finns en framtid för biljard i Sverige?

Förbundet är inte starkare än sina medlemmars (föreningarnas) engagemang och föreningarna är inte starkare än sina medlemmars engagemang. För biljardens framtid behöver vi hitta det engagemanget i denna fråga. Personligen ser jag denna uppgift som en möjlighet att bygga en mycket starkare grund inom vår juniorverksamhet så att vår sport kan leva vidare.

Annars kan man ta ett enklare beslut, att vi inte behöver uppnå 15 föreningar som rapporterar LOK, att vi klarar oss utan 600 000 kr per år i stöd! Men även om det skulle stämma hur ser framtiden ut inom biljarden utan en fungerande juniorverksamhet?

*Storleken på stödet varierar men för den innevarande perioden är det 600 000 kr/år.

Publicerad: 2022-11-10

Senast uppdaterad: 2022-12-15