Q-Tour spelas i helgen på Snookerhallen i Stockholm

Logga Qtour

I helgen, den 25-27 november, spelas Q-tour deltävling 4 i Stockholm. Totalt är det 91 spelare från 21 länder som deltar.

Tävlingen inleds imorgon kl 12 med ett kval. 14 spelare från Sverige finns med i startlistan. Först ut bland de svenska spelarna är Jim Johansson (1:a på Sverigerankingen) och Suleman Kukka Salam (rankad 3:a). Jim möter Jamshid Kharazchi från Tyskland. Suleman möter Matvei Lagodzinschii, en duktig ung kille från Ukraina. I de andra omgångarna möter tyvärr ganska många av de svenska spelarna varandra. Vinnaren mellan Simon Lindblom och Anton Havås går vidare till huvudtävlingen och möter där Liam Davies från Wales som förra året kom till sista omgången i det professionella VM kvalet Länk till annan webbplats..

Spelschema https://snookerscores.net/tournament-manager/202223-q-tour-event-four/schedule Länk till annan webbplats.
Lottning https://snookerscores.net/tournament-manager/202223-q-tour-event-four/knockout Länk till annan webbplats.

Huvudtävlingen inleds på lördagen
Från fredagens kvaltävling går 16 spelare vidare till huvudtävlingen. Dit 48 spelare redan är direktkvalade. Första matchen på lördag drar igång kl 10. Matcherna spelas parallellt på 8 bord.

Intressanta spelare på plats är bland annat Michael Holt, Rory McLeod, Iulian Boiko, Stan Moody, Ashley Carty, Martin O’Donnell, Ross Muir och Peter Devlin. Totalt är det 91 spelare från 21 länder som deltar.

Tävlingen spelas på Snookerhallen, Krukmakargatan 42. Kom dit om du vill se riktigt bra snooker.

Tävlingen i Stockholm är deltävling 4. Vinnare i de tre tidigare deltävlingarna: Ross Muir, Martin O’Donnell and Farakh Ajaib. Samtliga är på plats i Stockholm.

All information om tävlingen https://snookerscores.net/tournament-manager/202223-q-tour-event-four Länk till annan webbplats.

Om Q-tour
Q-Tour är nivån under World Snooker Tour (WST) och arrangeras av WPBSA. Touren har sex deltävlingar och har tidigare bara spelats i Storbritannien. I år har två deltävlingar förlagts utanför de brittiska öarna. En i Belgien och en i Stockholm.

Den som är högst rankad efter de sex deltävlingarna får en plats på WST. En andra WST-plats kommer tilldelas vinnaren av en playoff bestående av de 16 bäst rankade spelarna i Q-Tour.

Publicerad: 2022-11-24

Senast uppdaterad: 2022-11-24