Billy Castle vann Q-Tour i Stockholm

Den gångna helgen så stod Snookerhallen i Stockholm som värd för Q-Tour Event 4.

q-tour vinnare

Foto: Andy Chubb

64 spelare gjorde upp om viktiga poäng för en plats i World Snooker Tour.
Billy Castle (ENG) var bäst över hela helgen. Han gick till finalen via vinster mot bl a Michael Holt, Farakh Ajaib och underbarnet Liam Davies (WAL). I finalen väntade ärrade ex-proffset Andrew Higginson, som tagit sig till finalen genom att slå tidigare Q-Tour vinnarna Martin O’Donnel och Ross Muir.

Finalen blev en spännande och tät drabbning. I skiljeframet så satte Higginson rosa för seger men förlöpte med vit och Castle. Framet slutade lika och återplacerad svart boll avgjorde. Efter att par fina defensivstötar från bägge spelarna så var det Billy Castle som drog det längsta strået. Stort underhållningsvärde för den månghövdade publiken.

q-tour

Foto: Andy Chubb

Två svenskar tog sig genom fredagens kval in i huvudturneringen. Simon Lindblom pressade Liam Davies men föll till slut med 2-3. Jim Johansson fick en fribiljett in i L32 då hans motståndare Daniel Wells inte dök upp. Jim pressade i sin tur Kuldesh Johal (ENG) men även han föll i skiljeframe 2-3.

Alla resultat hittar ni här https://snookerscores.net/tournament-manager/202223-q-tour-event-four/results

På det hela taget en väldigt lyckad tävling och WBSPAs representant på plats tackade och såg fram emot att se Q-Tour tillbaka på Snookerhallen redan nästa år.

Q-tour Snookerhallen

Publicerad: 2022-11-29