En av de stora har gått ur tiden

Bild Lennart

Lennart Haag, en av Sveriges främsta carambolespelare genom tiderna, lämnade oss lugnt och stilla den 1 december 2022. Hans närmaste familj är sonen Robert, dottern Madeleine med familj, samt systrarna Maj och Anne-Charlotte. Lennart blev 91 år.

Bild på Lennart Haag

Lennart - en mångsysslare och kreatör
Lennart Haag föddes i Stockholm den 24 april 1931 som en av sex syskon och har varit en profil inom svensk biljard nästan så länge som någon kan minnas. En mångsysslare av rang, vars intressen och kunskaper omfattade allt från dragspel och fiske till träsnideri och boxning. Förutom biljard spelade han också fotboll i Svartå IF, Degerfors IF och vann ett SM-guld för AIK i juniorklassen i slutet av 1940-talet (innan han blev petad ur laget av kompisen Kurre Hamrin). Han boxades för BK Örnen och var också engagerad inom gymnastikföreningen Hermes, båda i Stockholm.

Lennart utbildade sig till körsnär i Stockholm och Frankfurt-am-Main i början av 1950-talet, och gjorde militärtjänstgöring i flygvapnet vid Hägernäs. När han var tonåring flyttade han tillbaka till Stockholm efter några år i Svartå, Örebro län, och Lennarts bror Gösta tog då med honom till Östermalmsbiljarden. Lennart tog sedermera över Östermalmsbiljarden efter Rune Sternberg tillsammans med några andra spelare där mamma Anna skötte kassa och matlagning. Han startade sedan Biljardakademin på Magnus Ladulåsgatan. Lennart var också delägare i ett par andra hallar i Stockholm under 1960- och 1970-talet.

Bild annons

I slutet av 1960-talet flyttade Lennart med fru och barn tillbaka till Svartå där Lennart verkade ett antal år som körsnär innan det blev en biljardhall i Kristinehamn och uppstarten av den numera välkända verksamheten för köbygge och underhåll av biljardbord. Med handskrivna annonser i Biljardförbundets tidning Biljard-Sport marknadsfördes ”Lennart Haag-kön”, där åtminstone 100 köer var gjorda av en och samma trästock, en rejäl avenbok som han hittat på en resa i Europa och låtit forsla hem till Sverige för bearbetning.

Familjen bodde i Svartå innan Lennart flyttade tillbaka till Stockholm efter en skilsmässa. Under 1970- och 1980-talet var han engagerad i Svenska Biljardförbundet och frilansarbetade för Biljardexperten, samt hade köverkstad på Biljardpalatset. I början av 90-talet gick flyttlasset tillbaka till Örebro län för gott. Sedan dess har Tivedsskogen utanför Laxå blivit en självklar plats för biljardälskare, där köer har tillverkats, reparerats och sålts i decennier. Idag drivs firman Haag Cues av sonen Robert.

Fajtades ofta med "Blomman" vid tävlingsbordet
Vid biljardbordet var Lennart en mästare på många olika sätt. Tyvärr saknas det tillförlitliga arkiv från tävlingsverksamheten innan 1970-talet, men Lennart kan ändå tillskrivas minst 20-talet SM-titlar i olika grenar, framförallt fri carambole. Han spelade många discipliner, allt från fri carambole till cadre, och han vann till och med det första svenska Riksmästerskapet i 14-1 i början på 1970-talet. Många duster i tävlingssammanhang blev det med ”den andre Lennart”, Lennart Blomdahl, liksom med Bo Sternberg, Mats Norén och Sten Hebert. När han vann SM i fri carambole 1974 slog han också till med två svenska rekord samtidigt: Högsta stöt med 147 samt högsta totalsnitt i SM, 11,81.

bild biljarsport

Bild från Biljardsport 1974

Lennart på styva linan

Lennart Haag var en av dem som tilldelades utmärkelsen Stora Grabbars Märke (sedermera Stora Grabbars och Tjejers Märke), ett hederstecken som instiftades 1928 för ett antal olika idrotter, däribland friidrott och ishockey. För sina insatser och sitt engagemang inom biljardsporten fick han också ta emot Svenska Biljardförbundets Hedersutmärkelse år 2020.

Bild Lennart

Många är de biljardspelare som med värme minns Lennarts vänliga, plirande ögon bakom glasögonen och hans genuina intresse för andra människor. Han var en innovatör och en spelevink, där dragspelet och en sång aldrig var långt borta. Inte minst hade han alltid en historia i bakfickan, ett minne eller en anekdot om någon händelse eller en person som han gärna delade med sig men aldrig skrev ner någonstans.

Till exempel när han bjöd hit flerfaldige världs- och europamästaren i 3-vallare, René Vingerhoedt, för att fiska gös i Toften, eller den gången han hade klätt om ett bord varpå ägaren sa att han skulle få betalt lite senare. Lennart skruvade då helt sonika loss en del av vallen, och sa “om jag inte får betalt ska väl inte ni kunna spela heller!”. Ägaren ångrade sig rätt kvickt…

Alla dessa historier som nu finns ute i världsrymden som en del av Lennarts arv till biljardsporten, både i Sverige och utomlands.

Hur minns du Lennart Haag?
De som önskar att lämna en sista hälsning eller dela ett minne av Lennart kan gå in på Facebooksidan Till Lennart Haags minne, som är offentlig och öppen för alla. https://www.facebook.com/groups/606361514579307/?multi_permalinks=607398107808981&notif_id=1670147427913460&notif_t=group_activity&ref=notif Länk till annan webbplats.

Svenska Biljardförbundet har också öppnat ett formulär utanför Facebook där alla som vill kan dela med sig av sina historier och minnen av Lennart. De kommer sedan sammanställas och skickas till familjen. Formuläret är öppet till och med 31 december och ni hittar det här: https://forms.gle/b9qT6uZUYrxp79Tv6 Länk till annan webbplats.

Vila i frid, Lennart, och tack för allt du gav oss.

/Svenska Biljardförbundet genom Eva Viding Bussell

Publicerad: 2022-12-10