Nu är den här – Svenska Biljardförbundets Grundtränarutbildning!

Bild till tränarutbildning

Efter noggrann testning och utveckling kan vi äntligen presentera Biljardförbundets första stora utbildningssatsning, vår Grundtränarutbildning, som ger behörighet som tränare på grundnivå.

Biljard och ledarskap i kombination
Utbildningen har tagits fram av projektledarna Eva Viding Bussell och Jessica Pettersson. Till sin hjälp har de också haft flera referenspersoner inom biljardsporten, erfarna spelare från alla tre grenar som har gett synpunkter och feedback på innehåll och utformning under projektets gång.

Grundtränarutbildningen består av två delar, biljardkunskap och ledarskap, med ett gemensamt slutprov. Deltagaren leds genom kursen med hjälp av inspelade filmer där manus har lästs in av professionella skådespelare, men även text och bilder, illustrationer och animationer. Ledarskapslektionerna utgår från ett holistiskt tränarperspektiv och integrerar Riksidrottsförbundets och Biljardförbundets värderingar. Biljardlektionerna fokuserar på de delar som är gemensamma för carambole, pool och snooker, men tar också upp detaljer som skiljer sig åt. Ambitionen är att utbildningen ska ge en stabil bas för den som vill bli tränare, oavsett gren eller spelarens ålder.

Svenska Biljardförbundets grundtränarutbildning vänder sig till alla som är intresserade av att bli tränare inom biljard

Kursen innefattar bland annat följande lektioner:
• Ledarskapsrollen
• Praktisk pedagogik
• Trygga lärandemiljöer
• Värdegrund
• Biljardkultur och miljö
• SBF:s utvecklingsmodell
• Du och biljarden (organisationsstruktur)

Kursen genomförs helt digitalt i din egen takt på biljardutbildning.se. Den består av 19 lektioner och beräknas ta cirka 5-6 timmar. Utöver lektionerna ingår också reflektionsfrågor, ett slutprov samt extramaterial.
Efter genomgången kurs får du ett certifikat för Svenska Biljardförbundets Grundtränarutbildning, som visar att du är behörig tränare.

Information till föreningar
Under 2022-2023 erbjuds alla föreningar att utbilda två personer gratis via återstartsstödet. Föreningen skickar ett mejl till info@biljardforbundet.se och anger vilka två personer de utsett. Ange namn och e-post.

Föreningen kan givetvis utbilda fler tränare än så, och kan även ansöka om att få halva kursavgiften betald via Projektstöd IF Barn & ungdom. Ansökan görs via Idrottsmedel i IdrottOnline. Här hittar du mer info >>>

Anmälan till tränarutbildningen görs via länk nedan.
Anmälan för dig som är utvald av din förening >>> Länk till annan webbplats.

Anmälan för övriga deltagare >>> Länk till annan webbplats.

Kursavgift
Kursavgiften är 850 kr.
Är du upp till 25 år? Då är kursavgiften 600 kr.

Registrering och inloggning
Var noga med att skriva korrekt e-post. Vi skickar inloggningsuppgifterna till kursen till den e-post du anger här. Handläggningstiden för detta är normalt 1-3 arbetsdagar men kan vara längre beroende på om det är till exempel helger eller mycket annan verksamhet. Så snart du har fått inloggningsuppgifterna kan du starta kursen.

För dig som varit tränare i många år
Vi är säkra på att alla, oavsett nivå och bakgrund, kommer att lära sig något nytt genom utbildningen. Du som har varit biljardtränare i många år och redan sitter på mycket kunskap kommer givetvis att känna igen många av delarna i den här utbildningen. Vi rekommenderar dock starkt alla att gå utbildningen då den ger dig ett certifikat på att du är utbildad biljardtränare. Det ger även SBF en statistik på vilka som är utbildade tränare.

Frågor eller funderingar? Kontakta SBF på info@biljardforbundet.se

Publicerad: 2022-12-20