Malmö open – parasportens mest prestigefyllda tävling – efter paralympics är igång!

Malmö open

Idag drog Malmö Open igång med ett mycket starkt startfält.

12 idrotter, 28 länder och över 1000 utövare är väldigt imponerande siffror för en tävling som har drabbats väldigt hårt av pandemin – normalt skulle det ha varit mer än 2000 deltagare. Arrangören är väldigt nöjd över att så många har valt att ta turen till Malmö när pandemin har slagit så hårt mot hela världssamfundet, och allra hårdast mot de funktionsnedsatta.

Jag kan ju inte sticka under stol med att det som gör mig mest glad, är att Biljard är en av de 12 idrotterna. Lägg till detta att de flesta av de bästa är med. Att detta också inkluderar vår egen Henrik Larsson är väl närmast att förstå som en självklarhet. Nåväl, om någon tror att det inte kan toppas upp ytterligare, så tar denne fel. Det är två svenskar i startfältet! Vem den andra är? Jag vill tro att den frågan är mer än bara berättigad, så en kort presentation är nog berättigad.

Jonas Jacobsson heter killen som har valt att göra Henke sällskap i Malmö Open. Dessvärre måste jag tillstå att jag kanske är den enda svensken som inte vet vem han är – men, så bor jag ju också i utlandet. Jonas har vunnit 17 guld i Paralympics och 19 VM-guld. I 2008 tilldelades han Svenska Dagbladets bragdmedalj – som första parautövare och hittills enda. Att detta inte har så mycket med biljard att göra äger sin riktighet, men det hindrar inte Jonas ifrån att göra sin kompis, Henke, sällskap i det gröna fältets schack.

Under den första dagen av tre har det spelats en enda omgång i European Wheelchair Masters 9-Ball och hela vägen fram till semifinal i Malmö Open 8-Ball Challenge. Dessvärre har det inte gått så bra för de blågula matadorerna. Jonas, som naturligtvis saknar de 15 - 20 åren som de andra redan har bakom sig, fick se sig slagen av Roy Kimberly (GBR) i 9-Ball och sedan mot Kim Ronny Nygård (NOR) och Matt Duffy (GBR) i 8-Ball. Henke vann sin första och hittills enda match i 9-Ball mot Matt Duffy 7 – 4 och i 8-Ball började det också bra. Segern mot Roy Kimberly med 5 – 2 kom dock att bli den enda. Förluster mot Tony Southern 4 – 5 och Jouni Tähti (FIN) 3 – 4 såg till att den disciplinen kan läggas på hyllan för denna gång.

Malmö open

Under den första dagen spelades samtliga matcher i Malmö BK:s hemmaarena Royal Biljard, och i morgon är det så premiärdags i Baltiska Hallen. Spelschemat för morgondagen ser ut som följer:

09:00 9-Ball L1 Jonas Jacobsson (SWE) vs. Matt Duffy (GBR)
Kim Ronny Nygård (NOR vs. Wei Te Cheng (TPE)

11:00 9-Ball L1 Tony Southern (GBR) vs. Kurt Declerck (BEL)
Ioan Tudose (ROM) vs. Roy Kimberly (GBR)

13:00 8-Ball SF Wei Te Cheng (TPE) vs. Jouni Tähti (FIN)
Tony Southern (GBR) vs. Roy Kimberly (GBR)

Fredagen avslutas med final i Malmö Open 8-Ball Challenge och efterföljande prisutdelning. Vi håller tummarna för att Jonas bjuder Matt Duffy gott motstånd. Om du är bosatt i Malmö, eller Skåne för den delen, och uppskattar god underhållning tar du naturligtvis vara på möjligheten och kommer till Baltiska Hallen.

Om du inte har möjlighet att följa tävlingen på plats i Malmö kan du titta på biljard.tv Länk till annan webbplats.
Skapa ett konto så kan du följa sändningarna.

Resultat i Cuescore:
Malmö Open 8-ball challenge Länk till annan webbplats.
European Wheelchair Masters Länk till annan webbplats.

/Jörgen Sandman

Några bilder från dagen