Malmö open 8-ball challenge 2023 är avgjord!

Medaljörerna 8-ball

Efter en första dag på Royal Biljard flyttade årets upplaga av Malmö Open över till Baltiska Hallen och en lite mer publik tillvaro. Två rundor med 9-Ball inledde dagen och då närmare bestämt första omgång på förlorarsidan. Därefter blev det 8-Ball för hela slanten – naja, inte helt – dagen kom också att avslutas med ytterligare en runda 9-Ball. Annars var det förstås Malmö Open 8-Ball Challenge 2023 med sina två semifinaler och final som tilldrog sig det största intresset.

Under torsdagens spel hade fyra spelare kvalificerat sig för striden om medaljerna, nämligen Wei Te Cheng från Taiwan, Jouni Tähti från Finland och de två brittiska spelarna, Tony Southern och Roy Kimberly. Även om Wei imponerade när han tog sig vidare till dagens runda, bland annat genom att vända ett 0 – 3 underläge till vinst 5 – 3, var det nog inte många som höll honom som favorit i matchen mot den finska giganten Tähti, som nästan alltid får det som han vill till slut.

Jouni tog också mycket riktigt kommandot ifrån start i en match där segersiffrorna till slut skrevs till 5 – 2. Wei klarade inte av att prestera på samma nivå som under gårdagen, något som väl knappast är att förundra sig över när man möter en av de deciderat bästa i världen. Om den matchen kanske inte blev den nagelbitaren man hade kunnat önska, så blev den helt brittiska duellen både jämnare och mer dramatisk.

Tony Southern inledde klart bäst och hade också ledning hela vägen fram till 4 – 2. Om någon trodde att matchen strax skulle vara över, så visade sig detta vara fel. Roy Kimberly är gott förtrogen med devisen att ”det inte är över förrän det är över”. 4 – 2 blev till 4 – 3 och 4 – 4 genom bitvis briljant spel ifrån Roys sida, både tekniskt och taktiskt. Det var också Roy som svarade för det som får betraktas som dagen mest kvalificerade stöt.

Hur man beskriver detta i ord? Tja, vad sägs om att köbollen träffar egen boll, som därefter träffar vall för att i nästa skede träffa en boll tillhörande motståndaren, som låg dryga 10 cm ut ifrån vallen, för att till slut gå i hörnhål. Lägg till detta att stöten spelades ifrån kortvall till kortvall i ett läge som såg mer än bara fullständigt hopplöst ut, så är jag ganska säker på att ni är eniga i min bedömning.

Tony saknade inte möjligheter att avgöra matchen till sin fördel, men det ville sig bara inte. Roy vann den jämna drabbningen med uddamålet och tog sig vidare till final på ett mycket inspirerande sätt. Om brittiska nerver av stål biter på finsk sisu? Ja, det kan nog hända, men stålet måste nog i det minsta vara härdat för att det skall räcka.

Om jag minns rätt i hastigheten så blev det både 1 – 0 och 2 – 0 innan den andra nollan spräcktes, därefter 3 – 1, 3 – 2, 4 – 2, 4 – 3 och, till slut, 5 – 3. Finsk sisu biter fortfarande bäst och Jounis glis bekräftade att han var mer än bara nöjd med sin bedrift. Mästaren i 2023 års Malmö Open 8-Ball Challenge heter Jouni Tähti och tillsammans med Roy Kimberly bugar vi för övermakten med ett unisont GRATTIS!

Tähti

Segraren Jouni Tähti

Dagens resultat i kortform:

9-Ball L1 Jonas Jacobsson (SWE) vs. Matt Duffy (SCO) 2 – 6
Kim Ronny Nygård (NOR) vs. Wei Te Cheng (TPE) 6 – 2

9-Ball L1 Tony Southern (GBR) vs. Kurt Decleck (BEL) 4 – 6
Ioan Tudose (ROM) vs. Roy Kimberly (GBR) 0 – 6

8-Ball SF Wei Te Cheng (TPE) vs. Jouni Tähti (FIN) 2 – 5
Tony Southern (GBR) vs. Roy Kimberly (GBR) 4 – 5

8-Ball Final Jouni Tähti (FIN) vs. Roy Kimberly (GBR) 5 – 3

9-Ball L2 Matt Duffy (SCO) vs. Kim Ronny Nygård (NOR) 5 – 6
Kurt Declerck (BEL) vs. Roy Kimberly (GBR) 1 – 6

Inte helt oväntat fick alltså Jonas Jacobsson tacka för sig också i 9-Ball. Det skulle väl vara lite för fantastiskt om han skulle klara konststycket att besegra ärrade veteraner i en sport som han själv bara har utövat som avkoppling på hotellets 7-fots bord efter en lång träningsdag i en helt annan sport. Mötet med Jonas var för oss alla dock mer än bara en källa till inspiration. En stor idrottsman och mycket trevlig person bjöd på sig själv på alla sätt och vis, och för mig personligen blev det ett möte som jag sent skall glömma. Tack för att du förgyllde våra två turneringar med din närvaro!

I morgon går det vidare med European Wheelchair Masters 9-Ball och inleds 09:00 med vinnarkval och svenskt deltagande. När krutröken så småningom skingras avslutas dagen med bankett i Malmö Stadshus, där våra para-biljardärer är de enda som får sina medaljer runt halsen i glansen av stadens prominens. Något att se fram emot helt visst!

Följ tävlingen på plats i Baltiska hallen eller via biljard.tv Länk till annan webbplats.

/Jörgen Sandman

Publicerad: 2023-02-11