Jouni en gång, Jouni två och Jouni tre gånger!

Ja, vad skall man säga? Jouni vann ju som bekant Malmö Open 8-Ball Challenge på fredagen, och på finaldagen av parasportens Malmö Open slog han till igen. Om det var England som bet i gräset i 8-Ball, så var det Sverige som rönte samma öde i 9-Ball. Henrik Larsson, mannen bakom biljardsportens intåg i Malmö Open för 8 år sedan, svarade för finalmotståndet, men vägde dessvärre för lätt mot Jouni, som vann med 7 – 4.

Henke och Jouni

Henrik Larsson och Jouni Tähti

Med andra ord blev det finsk seger i 8-Ball och 9-Ball, en prestation som Jouni kanske är ensam om i detta sammanhang? Oavsett vilket – han är ensam om att ha vunnit huvudtävlingen, European Wheelchair Masters 9-Ball tre gånger – av de fem som tävlingen har arrangerats. Vi kan nog vara överens om att Jouni Tähti har något som de andra saknar – kanske är det den berömda finska sisun?

Så här gick det till i siffror:

WQ Jouni Tähti (FIN) vs. Dave Beaumont (GBR) 7 – 4
Fred Dinsmore (IRE) vs. Henrik Larsson (SWE) 5 – 7

LQ Dave Beaumont (GBR) vs. Kim Ronny Nygård (NOR) 1 – 6
Roy Kimberly (GBR) vs. Fred Dinsmore (IRE) 1 – 6

Semifinaler:
Fred Dinsmore (IRE) vs. Jouni Tähti (FIN) 8 – 9
Henrik Larsson (SWE) vs. Dave Beaumont (GBR) 9 – 6

Final: Jouni Tähti (FIN) vs. Henrik Larsson (SWE) 7 – 4

Som ni kanske redan känner till, har biljard fått lite grand av en särställning i förbindelse med Malmö Open – inte bara på ett utan två sätt. Det är inte alla deltagare i arrangemanget som får vara med på den bankett som avslutas i Malmö rådhus, men det får biljard och har fått vid alla tillfällen så här långt. Inte nog med det, biljard har också som enda sport fått lov att avhålla sin prisutdelning på själva banketten – en omständighet som gör att vi alla har anledning till att sträcka på oss lite extra.

Detta var också huvudorsaken till varför finalen mellan Henke och Jouni ”bara” spelades till sju vunna. Sunda förnuftet säger att man inte kommer för sent till banketten, som leds av Malmös borgmästare, Carina Nilsson, och där biljardsporten är i högsätet. Med en dryg timmes försening enades Henke och Jouni om att korta ner distansen till sju, något som absolut inte gjorde den eminenta tävlingsledaren, Sven Junghagen, ledsen.

Bild från banketten

Bild från banketten i Malmö Rådhus

För mig, som är lite av en oinvigd ”utböling”, har det kanske mest bestående intrycket varit att de två biljardturneringarna, som arrangeras inom ramen för Malmö Open, är väldigt uppskattade på många olika sätt. En sak är alltså detta med bankett och prisutdelning, men det stannar inte där. Biljardarrangemanget har i tillägg fått en mycket prominent plats på arenan på så sätt att det praktiskt taget är omöjligt att besöka Malmö Open och inte lägga märke till de två biljardborden och den tävlingsverksamhet som pågår där.

Idag, när vi var upptagna med att demontera biljardborden, plocka ner lampor och röja undan publikens bord och stolar, fick jag också höra att biljardarenan sticker ut som den del av Malmö Open ”som är riktigt imponerande och andas en väldigt flott atmosfär”. Detta uttalande kom ifrån två av de 100-tals volontärer som arbetar med evenemanget varje år. Det är bara att tacka och buga!

Bild från Baltiska hallen

Tack!

Så, till sist, ett stort tack till Föreningen Idrott För Handikappade (eller som alla säger – FIFH) som organisation för att vi får vara med i detta sammanhang, till FIFHs alla anställda och volontärer för allt det jobb som läggs ner och gör det möjligt att skapa ett arrangemang av så stora proportioner som det handlar om här, och till Tom Eksell (med sin assistent Niklas) som ställde upp i sista minuten och räddade oss genom att ställa upp de två biljardbord vi behövde.

Tack också till de tolv spelarna som tog sig tid att komma till Malmö, vilket den här gången också inkluderade en spelare ifrån Rumänien – Ioan Tudose, och en som kom hela vägen ifrån Taiwan – Wei Te Cheng (vann brons i 8-Ball). Tack till Sven Junghagen som gjorde ett gigantiskt arbete som tävlingsledare, domare och MC. Som om detta inte var nog, hann han också med att hålla en presentation på temat Biljard (bara Tennis och Biljard fick denna möjlighet) för de besöksgrupper som speciellt hade blivit inbjudna för att ta del av arrangemanget på lördagen. Flott jobbat Sven!

Så, till sist, Henrik Larsson som arrangör och spelare, Eva Viding Bussell som kollega och ansvarig för de elektroniska inslagen (streaming, etc.), Andy Nettleton som ordförande i SBF och vår representant i Nordic Billiard Council (höll möte i helgen i Köpenhamn), och Jonas Jacobsson, bragdmedaljören som svalde sin stolthet som den stora idrottsman han är, för att kasta glans på biljardsporten genom sitt deltagande i en idrott som absolut inte är hans forte – än!

/ Jörgen Sandman

Publicerad: 2023-02-13