Sverige tog silver i lag-VM i trevallars carambole!

Torbjörn Blomdahl och Michael Nilsson tog igår hem silver i Lag-VM i trevallars carambole. Stort grattis till medaljen!

Medaljörerna

Att nå hela vägen till finalen var en stor bedrift för våra regerande europamästare. Med tanke på det fantastiskt starka startfält som de deltagande länderna ställde upp med så var det ingen självklarhet att våra svenska hjältar, Michael Nilsson och Torbjörn Blomdahl, skulle gå så långt även om våra förhoppningar här hemma givetvis var stora!

Sverige tog sig till finalen genom att vinna en gastkramande semifinal mot Spanien. Michael vann sin match och Torbjörn förlorade sin match, vilket innebar en avgörande Scotch Double. Och vilken spänning det blev innan den sista poängen togs som innebar en finalplats.

Drömfinalen som många hoppades på mellan de regerande världsmästarna Turkiet och regerande Europamästarna Sverige, blev helt riktigt en fantastisk final. Torbjörn Blomdahl låg under kraftigt med 5-20 i pausen mot Semih Sayghiner medan Michael Nilsson ledde med 22-15 mot Tayfun Tasdemir. Många trodde kanske på en avgörande Scotch Double men Turkiet visade varför de kom till detta lag-VM med två raka titlar i ryggen. Trots en storspelande Torbjörn som lyckades vända på matchen och leda med 25-23 så kunde Semih med en avgörande serie på 7 hålla undan och vinna med 40-29. Samtidigt på andra bordet spelade Tayfun fantastiskt bra efter pausen. Med en serie på 14(!) och en på 5 var det tufft för Michael att återigen vända matchen till sin fördel. När Tayfun satte matchbollen utbröt det stort jubel och stående ovationer i hela arenan. Turkiet världsmästare för tredje året i rad!

Tävlingen spelades i tyska Viersen och kunde följas live på Five&six’ Youtube-kanal. Den omedelbara reaktionen efter en förlust i finalen är naturligtvis en form av besvikelse, men Michael och Torbjörn ska vara stolta över sin prestation. De föll på mållinjen med huvudet högt och med den svenska flaggan i topp. Vi vill särskilt lyfta Michaels prestation. Han spelade väldigt stabilt under hela mästerskapet. Den enda förlusten kom mot Tayfun i finalen, Tayfun som tog det individuella VM-guldet för ett par månader sedan. Torbjörn spelade också väldigt bra men hade inte marginalerna på sin sida.

Att Sverige tog hem silvret visar att svensk carambole håller världsklass. Vi är otroligt stolta över Michael och Torbjörn som tillsammans tidigare har vunnit 7 VM-guld i lag! Vi hoppas på fler i framtiden.

Stort grattis till VM-silvret Torbjörn Blomdahl och Michael Nilsson!!!

Skribent: CK

Publicerad: 2023-03-13