Svenska Biljardgalan 2023- Här är alla vinnare

Biljardgalan 2023

Igår genomfördes Svenska Biljardgalan i samband med Föreningskonferensen i Göteborg. Utmärkelser i tio kategorier samt ett Hederspris delades ut.

Herman Thorell

Herman Thorell, ordförande i Svenska Bouleförbundet, var konferencier och inledde galan med de reflektioner han gjort kring likheterna mellan biljard och boule. Vi fick se ett mycket imponerade filmklipp av trevallars caramboule.

Årets komet - Ragnar Grönsten
Ragnar tog sig under 2022 till en nivå som var svår att förutspå. Inte bara att han spelade bra biljard – han spelade bra biljard under hela året. 2 vinster i Elit samt en jämn och hög placeringsskörd gav honom 1:a platsen på Sverigerankingen. Utöver detta tog han även brons på Nordiska Mästerskapen, brons i Interpool 10-ball Challenge, 2 SM medaljer samt flera fina skalper och resultat på Eurotouren. Självklart är 1:a platsen på Sverigerankingen höjdpunkten och visar på ett fantastiskt genomslagsår.

Stort grattis Årets komet Ragnar Grönsten!

Årets carramell - Mustafa Kasemi
Efter att bara ha spelat carambole i drygt tre år så lyckades han säsongen 2022 med att placera sig på en fin 8:e plats på den svenska rankingen. Vid endast 22 års ålder är han redan en bra förebild för andra. Han är en väldigt kreativ spelare som är orädd vid borden och hittar lösningar på problematiska lägen som betydligt mer erfarna spelare inte alltid gör. Men det viktigaste med pristagaren av Årets Carramell är inte nödvändigtvis den idrottsliga framgången. Han är alltid den perfekte gentlemannen, en hövlig, skämtsam, glad och positiv person som sprider glädje runt bordet. Trots sin unga ålder så hjälper han gärna till, ger råd och delar med sig av sina kunskaper till sina motståndare oavsett vem de är. Vi gratulerar Årets Carramell 2022: Mustafa Kasemi!

Årets carramell

Årets carramell Mustafa Kasemi tillsammans med prisutdelare Rikard Ljung från CK. Det var med stor stolthet som Rikard delade ut priset efter att för cirka fyra år sedan ha startat en ungdomsaktivitet i Lund där Mustafa var en av de ungdomar som dök upp och som fortsatte att komma.

Årets poolare - Claes Norin
Claes Norin utses till Årets Poolare för sin kämparanda och sitt biljardhjärta. År 2022 var ett otroligt tufft år med en förstörd armbåge. Han var på gränsen till att ge upp men visade på enorm viljestyrka och har sakta men säkert tagit sig tillbaka med hjälp av just hjärta och vilja. Claes är ett föredöme för alla idrottare, inte bara biljardspelare. Sist men inte minst har Claes ett otroligt engagemang för biljardsporten och speciellt ungdomarna som han alltid ställer upp för. Stort grattis Årets Poolare – Claes Norin!

Christian

Prisutdelaren Christian Sparrenlöv Fischer från PK höll ett mycket fint anförande om årets pristagare i kategorin Årets poolare.

Årets snook - Andy Nettleton
Andy vann Senior-SM och var i final i öppna SM. Han vann tre av de fem rankingtävlingar han ställde upp i samt gick vidare från sin grupp i Masters-EM i Albanien.

Framgångarna vid snookerbordet är en sak, men det som riktigt sticker ut det här året är Q-tour-tävlingen som arrangerades i Stockholm. Andy har under flera år representerat snookern i de internationella organisationerna och fick genom detta engagemang en tävling i Q-tour att förläggas till Stockholm. En riktigt stor sak för Snookersverige. Ett arrangemang som inte hade blivit av utan Andys stora insats. En bedrift som ger honom utmärkelsen Årets Snook. Stort grattis!

Årets förening - Kville BC
Årets förening är för andra året i rad Kville Biljardclub. Det arbete som läggs ner i föreningen och det engagemang de visar för biljardsporten gör att förbundsstyrelsen återigen vill lyfta fram Kville BC. Föreningen visar gång på gång att de bryr sig om biljardsportens framtid genom den verksamhet de bedriver, att de engagerar sig i olika projekt, arrangerar tävlingar och rapporterar sin verksamhet. De träffar regelbundet sin RF SISU konsulent och rapporterar utbildningstimmar. Under 2022 ansökte de även om LOK-stöd efter att vi bett alla föreningar att se över sin verksamhet för att se om det bedrevs verksamhet som var LOK-stödsberättigad. Det här är insatser som är oerhört viktiga för sporten och som gör biljarden synlig inom idrottsrörelsen.

Vi lyfte förra året upp att det hos Kville BC är lika viktigt med gemenskapen som möjligheten för spelarna att utveckla sitt spel. Detta är givetvis fortfarande lika viktigt hos föreningen och syns i de aktiviteter de arrangerat för sina medlemmar under året.

Grattis Kville BC – Årets förening!

Årets ledare - Pål Nylander
Pål Nylander har under flera års tid visat ett stort engagemang för biljarden genom att dela med sig av sin tid och kunskap till många juniorer inom sporten. Han lägger stor tid på att förbereda träningar och är mycket aktiv och positiv under och efter träning. Pål pratar även en hel del idrottspsykologi med ungdomarna.

Under 2022 har han även varit delaktig i förbundets arbete med att utveckla barn- och ungdomsverksamheten. Han har ingått i den arbetsgrupp som bland annat tagit fram ett koncept för nya juniortävlingar. Pålle har varit och är en viktig del i detta arbete genom sitt engagemang, kunskap, erfarenhet och positiva inställning.

Vi är glada över att ha Pålle som ledare inom Svensk biljard. Stort grattis till utmärkelsen Årets ledare!

Årets tävlingsarrangör - Stockholms Biljardsällskap tillsammans med Biljardpalatset
Denna arrangör är inte på något sätt ny i biljardsverige och har under många år bidragit med väl genomförda arrangemang. Men, under 2022 har föreningen så tagit sina arrangemang till en helt ny nivå i samarbete med den kommersiella hall där de bedriver sin verksamhet. Det fina samspelet mellan förening och biljardhall, där hallen gjort en fantastisk satsning och investering för att skapa en tävlingsarena och där föreningens eldsjälar bidragit med fantastiskt engagemang och professionellt genomförda tävlingar gör att valet av Årets Tävlingsarrangör blir enkelt. Vi gratulerar Stockholms Biljardsällskap i samarbete med Biljardpalatset i Stockholm till utnämningen!

Tävlingsarrangör

Petrus Azar (t.h.) tog emot Stockholms Biljardsällskaps pris som Årets tävlingsarrangör från CKs ordförande Sven Junghagen.

Årets eldsjäl - Tony Björkenius
Förutom sitt passionerade engagemang för biljarden i stort har Tony även tagit ett mycket stort ansvar som ordförande i poolkommittén. Hans ledarskap har varit avgörande för att driva igenom nya regler och bestämmelser som har gynnat både spelare och sporten som helhet. Genom att ta på sig denna viktiga roll har Tony visat en stark vilja att arbeta för biljardens utveckling. Tonys nominering är därför ett välförtjänt erkännande av hans ledarskap och dedikation till sporten.
Tack Tony! Du är en riktig eldsjäl!

Årets junior - Walter Laikre
Walter har utvecklats mycket de senaste åren och år 2022 var inget undantag. Kanske var det den största utvecklingen vi sett hittills? Han klättrade upp till en femteplats på rankinglistan, endast 14 år gammal, tog två SM-brons och gick till final i en elittävling. På Ungdoms-SM blev det guld i båda klasserna. På Junior-EM blev det en femteplats som bäst i 14-1 och fint spel i de övriga disciplinerna.

Walter är väldigt målmedveten och tar förluster som en champ genom att välja att lära sig utav dem. Det visar på storhet redan i hans unga ålder.

Stort grattis till utmärkelsen Årets junior!

Årets spelare - Henrik Larsson
Henrik Larsson är en välkänd profil inom biljardvärlden både i Sverige och utomlands, och är alltid en pålitlig medaljkandidat. År 2022 var inget undantag, då det blev EM-guld i 8-ball, EM-silver i 10-ball och EM-brons i 9-ball. Inte minst satte han svensk biljard och även rullstolsbiljarden rejält på den internationella kartan när han fick spela på TV-bordet i US Open i november mot ryska stjärnan Kristina Tkach. På hemmaplan slutade han Topp 16 på rankingen, och sin roll som oförtröttlig ambassadör för parasport och parabiljard skapade hans engagemang nya samarbeten med bland annat Rumänien.

Årets pristagare är känd för sin vinnarinstinkt, sin teknik och sitt spelsinne. Lägg till det en målmedvetenhet och vilja att fortsätta vinna, och vi ser ingen anledning till att han inte kommer fortsätta erövra medaljer ett bra tag framöver. Stort grattis till Årets Spelare Henrik Larsson!

Årets spelare

Årets spelare Henrik Larsson tillsammans med förbundsordförande Andy Nettleton

Svenska Biljardförbundets Hedersutmärkelse
Galan avslutades med att förbundsordförande Andy Nettleton delade ut Svenska Biljardförbundets Hedersutmärkelse till Eva Viding Bussell.

Svenska Biljardförbundets hedersutmärkelse tilldelas de som på något sätt bidragit med något utöver det vanliga till sportens utveckling. Eva Viding Bussell tillträdde som ny ordförande i Svenska Biljardförbundet i en inte helt enkel situation. Under hennes ledarskap har förbundet genomgått en utvecklingsprocess med satsningar på nya områden som i stor utsträckning bidragit till att biljarden idag i allt högre grad konvergerar med de övergripande ambitionerna i den svenska idrottsrörelsen. Eva har under sin period som ordförande drivit utvecklingen och har genom sitt entusiasmerande ledarskap bidragit till att skapa ett klimat i förbundsstyrelsen som varit väldigt motiverande för ledamöterna. Svenska Biljardförbundet skulle inte vara där det är idag utan den enorma insats som Eva gjort och vi tackar henne därför genom att tilldela Eva Viding Bussell Svenska Biljardförbundets Hedersutmärkelse!

Hedersutmärkelse

Eva Viding Bussell

Stort grattis alla vinnare och nominerade! Tack för era prestationer och insatser under biljardåret 2022!

Publicerad: 2023-03-26

Senast uppdaterad: 2023-04-18