EM-silver till Sverige efter en dramatisk final i lagspelet

Det blev två nya carambolemedaljer till Sverige när EM avgjordes i Antalya, Turkiet. Torbjörn Blomdahl och Michael Nilsson spelade hem en silvermedalj i lagklassen. I den individuella klassen blev det ett brons till Torbjörn.

Tobbe och Micke

Lag silver till Torbjörn Blomdahl och Michael Nilsson

EM i Antalya, Turkiet, avslutades efter nio intensiva speldagar med en lagfinal mellan Sverige och Grekland i 3-vallars carambole. Finalen blev en väldigt dramatisk och spännande match och det hela avgjordes med en avgörande Scotch Double. Både Torbjörn Blomdahl och Michael Nilsson har spelat riktigt bra och visat världsklass under hela tävlingen. Att först slå Spanien i kvartsfinal och sedan de regerande världsmästarna Turkiet i semifinalen säger en hel del. Sverige var på förhand något favorittippat mot Grekland i finalen som i sin tur slog ut både Frankrike och Nederländerna. Starkt gjort med tanke på att Grekland inte alls var så högt rankat inför tävlingen.

Nikos Polychronopoulis vann mot Torbjörn medan Michael Nilsson vann sin match mot Kostantinos Kokkoris, vilket betydde 1-1. Nu skulle allt avgöras med en Scotch Double till 15. Sverige vann tekningen och fick börja först. Michael missar öppningsstöten och Grekland gör en serie på 14 direkt! Matchboll för grekerna och "Polly" missade hårfint med någon millimeter. Torbjörn fick chansen att göra poäng men missade och Grekland kunde efter det göra matchbollen. Ett stort vilt jubel utbrast samtidigt som "Polly" och Kokkoris sprang till varandra och kramade om varandra länge samtidigt som glädjtårarna utbröt. Grekland fick stående ovationer och jubel från hela arenan. En fantastisk stund för Grekland och dess innebörd för carambolen!

Stort grattis till guldet för lag-EM 2023 Grekland!

Grekisk lycka efter segern i EM-finalen mot Sverige

En mycket hedrande andraplats för Sverige är väldigt bra och att nå finalen är stort! Sverige föll med flaggan i topp och hela biljardSverige är stolta över er insats och underhållning i tävlingen. Tack Michael och Torbjörn!

I det individuella EM så nådde Torbjörn Blomdahl semifinalen där hemmaspelaren Berkay Karakurt storspelade och vann helt rättvist med 50-23. Italienaren Marco Zanetti vann sedan finalen med knappa 50-48 och tog därmed sin tredje titel. Tävlingens höjdpunkt var givetvis Marco Zanettis höga serie på 21 mot spanjoren Dani sanchez!

Hur gick det för de övriga svenskar i EM?

Michael Nilsson åkte ur i 16-delen mot belgaren Roland Forthomme medan både David Pennör och Nalle Olsson inte gick vidare från sina kvalgrupper. Yenny Bajtner åkte även hon tyvärr ut tidigt och gick inte vidare från kvalgruppen.

Prisutdelning för det individuella EM. Stort grattis Torbjörn till bronset!

Publicerad: 2023-04-18

Senast uppdaterad: 2023-05-29