Torbjörn Blomdahl tar sin 46:e världscupstitel i Ho Chi Minh City, Vietnam!

Torbjörn Blomdahl tog i helgen en ny världscupsseger och var dessutom endast ett par poäng från att slå världsrekordet!

Torbjörn Blomdahl visade återigen vilken stor och fantastisk spelare han är. Segern i världscupen som gick i Ho Chi Minh City, Vietnam är Torbjörns 46:e världscupstitel! Torbjörn, som har fyllt 60, visade ännu en gång att åldern inte har betydelse. Att hålla över 2.0 i genomsnitt under hela tävlingen och att vinna finalen på ett fantastiskt sätt mot koreanske underbarnet Myung Woo Cho säger en hel del. Finalen började lite knackigt från bägge spelarna men det var Myung Woo som var den bättre spelaren. Med en trygg ledning med 25-9 i paus trodde många att koreanen skulle behålla ledningen ända in i mål, men Torbjörn ville helt annat. Sakta men säkert började han komma igång och efter en serie på 12 kom han ikapp. Därefter var det otroligt jämnt. Ledningen varvades mellan spelarna innan Torbjörn lyckades dra ifrån i slutskedet. När matchbollen satt efter en lite turlig knack-in så brakade hela arenan loss med stående ovationer och hyllningar till en mycket glad Torbjörn.

Nära världsrekord

Det stora samtalsämnet under tävlingen och i rapporteringen av tävlingen var dock hur nära Torbjörn var att slå världsrekordet för högsta serie på en stöt. Världsrekordet ligger på 28 och endast fyra spelare i hela världen har lyckats med den bedriften. Många vet säkert hur svårt 3-vallars carambolen är och att göra tvåsiffrigt i en stöt är bara det riktigt bra. Men att göra 28!... UMB (det internationella förbundet) har utfäst en belöning på 35.000 Euro för den spelare som först slår världsrekordet. Torbjörn var inte långt ifrån när han i gruppspelet i sista 32 mötte den nyblivne danska mästaren Dion Nelin. En svår match på pappret. Torbjörn vann tekningen och gjorde 26 raka poäng i ingångsstöten!!! Vid den 23:e poängen så stannade hela arenan upp. Spelarna på de övriga borden gjorde paus i sina matcher för att bevittna denna fantastiska händelse. Vid varje poäng så applåderades det hej vilt och vid den 27:e poängen så höll alla andan. Läget låg helt perfekt för att göra poängen och dessutom få bra dessäng efter. Men tyvärr så träffade Torbjörn första bollen lite för tjockt och fick en knack. Trots det utbröt stående ovationer och glädjerop i flera minuter! Torbjörn gick dock inte helt lottlös ändå - han fick en premie på 1000 USD som den förste spelaren i turneringen att göra en serie på 18.

Stort Grattis Torbjörn till din 46:e världscupsseger!

Stort grattis Torbjörn!

Publicerad: 2023-05-29