Information inför Svenska Mästerskapen i pool 2022

SM i 8-ball, 9-ball och 10-ball för Dam & Herr, Stockholm

Svenska Mästerskapen i 8-ball, 9-ball och 10-ball arrangeras i enlighet med de Nationella Poolbestämmelserna.

Datum: 6-8 jan 2023 på Biljardären, Stockholm

Arrangör: Biljardären BK

Anmälningsavgift: Gratis, undantaget damer utanför topp 8, de betalar 300:- per gren

Format: Enkelcup för både dam och herr.

Kvalificerade till start:

De 32 högst rankade herrarna efter sista deltävlingen av Swedish Pool Tour för säsong 2022.

För damer är tävlingen öppen för alla, det krävs dock att man har deltagit i minst 2 SPT-tävlingar. De 8 högst rankade damerna behöver ej betala startavgift.

Samtliga deltagare i SM måste uppfylla kraven i §26 i de Grengemensamma tävlingsbestämmelserna:

• Svensk medborgare samt medlem i en till SBF ansluten förening
  • För utländska medborgare krävs att man varit folkbokförd i Sverige minst 2 år, samt inte representerat hemlandet internationellt eller deltagit i hemlandets nationella mästerskap under samma tid.

Det åligger den enskilde spelaren att se till att dessa kriterier är uppfyllda i god tid innan tävling. I annat fall riskerar spelaren diskvalificering och/eller böter.

Seedning:

För herrar seedas de fyra senaste medaljörerna 1-4 och därefter enligt gällande ranking. Max åtta spelare seedas.

För damer seedas endast de fyra senaste medaljörerna. Om någon av dessa uteblir fylls startlistan på utifrån rankingen.

I övrigt gäller samma regler för lottning som i Swedish Pool Tour, se §2.4.

Prispengar:

Prispengarna i SM bestäms utifrån överskottet från säsongens SPT-tävlingar. Utöver prispengar delas även pokaler, medaljer och RF-plaketter ut för placeringarna 1-3 i varje klass.

Dresscode:

11.7.2 Klädkod SM

Herr: Pikétröja eller långärmad skjorta i vit, svart eller mörkblå färg, svarta kostymbyxor, svarta kostymskor (finskor) av läder eller läderlikt material. Klubbtröja eller landslagströja är också tillåtet.

Dam: Pikétröja, skjorta eller blus i vit, svart eller mörkblå färg med lång eller kort ärm, svarta kostymbyxor eller svart kjol/klänning under förutsättning att knän eller mer täcks, svarta kostymskor (finskor) av läder eller läderlikt material, samt ha svart sula. Klubbtröja eller landslagströja är också tillåtet. Väst är tillåtet för både dam och herr men ej obligatoriskt.

Anmälan:

Alla direktkvalificerade spelare samt reservlista publiceras efter nästa Elit-tävling.

Alla som vill delta i SM måste anmäla sig i Cuescore senast den 22 december. De spelare som inte har svarat vid sista anmälningsdatumanses ha tackat nej till sin plats.

Samma datum gäller de spelare som inte är direktkvalificerade men önskar sätta upp sig som reserver. Eventuella vakanser tillsätts sedan utifrån reservlistan, efter rankinglistan för 2022.

Anmälan stänger: 22 december, via cuescore

Publicerad: 2022-10-25