Pool

2022 ÅRS USM ARRANGERADES NÅGOT FÖRSENAT I SUNDSVALL

I helgen arrangerades USM 2022 i Sundsvall. Jörgen Sandman, som under 2023 är anställd hos SBF för att bland annat arbeta med barn och ungdom, sammanfattar här sina intryck från helgen.

Jag har försökt rådbråka mitt minne om när jag möjligen hade glädjen att senast få vara ringside i förbindelse med ett SM i biljard, men måste nog se mig slagen på den fronten. Desto roligare var det när jag nu under den gångna helgen fick se några av de mest lovande ungdomar som Biljard-Sverige har att bjuda på. Utan tvivel kan jag påstå att ett antal av dem imponerade med sitt mogna spel och en väl utvecklad teknik, något som lovar gott inför framtiden.

Valet av arrangör passade mig självklart också som handsken. Det var ju i Sundsvall och Sundsvalls Biljardklubb som jag själv hörde hemma, när min egen biljardresa startade för drygt 50 år sedan. Kanske kunde deltagarantalet ha varit lite större än vad det nu blev, men jag tror absolut att det är viktigt att landets mest nordliga klubbar också får vara med och arrangera tävlingar av större format, något som kanske kan bidra till att fler klubbar uppstår i Norrland med tiden.

Bild spelarmöte

Några av deltagarna i USM 2022, 8-Ball, som arrangerades i Sundsvall i helgen. Här i förbindelse med spelarmöte och regelgenomgång innan tävlingen startade.

Totalt var 26 ungdomar anmälda för deltagande fördelat på två åldersklasser – U15 och U18. På lördagen spelades det 8-Ball och på söndagen 9-Ball. Viktigt att notera i sammanhanget är att det handlade om 2022 års USM, som av skilda orsaker blev arrangerat först nu. Detta betyder naturligtvis också att det senare i år kommer att arrangeras ytterligare ett USM, men då för innevarande år.

De 26 deltagarna fördelades på inte mindre än 11 klubbar ifrån Malmö i söder till Umeå i norr. Att utnämna 14-årige Walter Laikre till helgens segerherre med sina två guld, är väl något som inte överraskar särskilt många – därtill är hans förmåga redan alltför känd.

Walter bidrog därmed också till att Stockholms Biljardsällskap blev den mest framgångsrika klubben under helgen, med inte mindre än 2 guld, 2 silver (genom Samuel Bedeus i U18) och 2 brons (genom Gabriel Aspholm i U15). De andra två guldmedaljerna hamnade hos Västerviks Biljard genom Melvin Hultgren (U18, 8-Ball) och Sandvikens Biljardförening genom Hjalmar Forslund (U18, 9-Ball). Åtta av de elva deltagande klubbarna delade på medaljskörden, något som visar på god bredd.

Som jag redan har varit inne på, kommer ytterligare ett USM att arrangeras under året och då närmare bestämt i förbindelse med höstlovet i vecka 44. Till detta skall läggas tre nationella tävlingar som skall arrangeras i inte mindre än tre åldersklasser och på tre orter (preliminärt i Norrtälje, Sundsvall och Laxå). En annan tävling, som också vänder sig till barn och ungdom, kommer att arrangeras i Umeå – Kvarken Cup. Det är en tävling som samarrangeras med våra finska grannar i öst, och äger rum vartannat år i Sverige och vartannat år i Finland – i år är det alltså Sveriges tur. Mer information kommer.

Om de tre herrarna som ingår i förbundets barn och ungdomsutskott, Tobias Andersson, Pål Nylander och Rikard Ljung, får som de önskar, kommer vi också att få vara med om ett på-nytt-födande av en landsomfattande tävling för landets alla fritidsgårdar och skolor. Det ser verkligen ut som att Biljard-Sverige går en ny vår till mötes när det gäller aktiviteter för barn och ungdom.

Bild på tävlingsledningen

Tävlingsledarna i USM, Anna-Karin Bedeus och Tobias Andersson, som båda också sitter i Svenska Biljardförbundets styrelse, skötte sitt uppdrag med den äran.

Resultat USM 2022

8-Ball