Utrustning

Biljardköer

Carambolekö frånVan den Broek Biljarts.

Poolköer från Wikipedia

Snookerköer frånMastercraft Cues

I alla biljardgrenar använder man en biljardkö för att spela på bollarna. Hur köerna ser ut varierar lite mellan grenarna. Den tydligaste skillnaden är att den övre delen på kön och framför allt köspetsen är olika breda.

En snookerkö är smalast, med en spets på ca 10 mm. En poolspets är ca 13-14 mm bred och en carambolespets är ungefär 12 mm.

En poolkö kan vara ganska dekorerad och innehålla många olika träslag. Snookerköer och caramboleköer är ofta enklare i sin design.

Professionella köer är ofta delbara i en eller flera delar. Mellan delarna sitter en metallgänga. Det gör att kön blir enklare att transportera men också tåligare.

Biljardbollar

Förr i tiden gjordes biljardbollar av elfenben, alltså betarna från elefanter. Det innebar ganska dålig kvalitet på bollarna och ledde framför allt till att elefanterna nästan blev utrotningshotade. Idag görs bollarna istället av plast och finns i många olika färger och varianter.

Snookerbollarna är minst, ca 52 mm i diameter. Ett bollset innehåller 1 vit boll, 15 röda bollar samt 6 bollar i andra färger: gul, grön, brun, blå, rosa och svart.

I pool är bollarna lite större, ca 57 mm i diameter. Ett bollset innehåller 1 vit boll, 7 halvfärgade bollar, 7 helfärgade bollar och en helsvart boll.

Carambolebollarna är störst, 61 mm i diameter. Å andra sidan använder man bara tre stycken: en vit, en gul och en röd.

Carambolebollar från Aramith

Poolbollar (Foto: FreeImages)

Snookerbollar från Home Leisure Direct

Biljardbord

Idag är pool den vanligaste grenen i Sverige, och poolbord finns på väldigt många skolor och fritidsgårdar runtom i landet. Det är för många den första kontakten med biljard överhuvudtaget. Men det finns alltså två grenar till som är väldigt populära i hela världen, snooker och carambole, och som ni kan se nedan är borden som man spelar på lite annorlunda i de tre grenarna.

Alla biljardbord finns i olika storlekar, men de vanligaste är vad som kallas 9-, 10- och 12-fotsbord. Siffran betyder hur stor spelytan är, alltså området innanför vallarna på bordet där man spelar.

Carambole: Borden är lite större än i pool, 10 fot, och har inga hål alls. Här går spelet ut på att spela köbollen runt bordet genom att träffa vallarna ett visst antal gånger.

Pool: Här används oftast så kallade 9-fotsbord med sex hål, dvs. 254 x 127 mm. På fritidsgårdar och skolor finns också ofta mindre varianter.

Snooker: I snooker används det största bordet, 12 fot, vilket är nästan en meter längre och bredare än poolbordet, men precis som i pool har det också sex hål.