Biljard 65+
Bild bollar

65+ Touren

65+ Touren är en tävling som vänder sig till spelare som är fyllda 65 år eller som fyller 65 år under säsongen. Touren spelas i en enklare variant av 8-ball som vi kallar för 8-ball light. 8-ball light spelas med färre bollar och enklare regler. Vi spelar till distans tre och varje spelare får ett handikapp från -4 till +2 för att skapa så jämna matcher som möjligt.

Vi arrangerade 65+ Touren för första gången under 2023 och nu är den tillbaka med ett justerat upplägg.

Upplägg 2024

65+ Touren spelas på ett antal orter/regioner runt om i Sverige.
Varje ort/region arrangerar fyra stycken tävlingar, 2 på våren och 2 på hösten.
Varje spelort/region har en egen regional ranking för de spelare som deltar på spelortens tävlingar och en slutsegrare på respektive ort utses efter de fyra tävlingarna. Därutöver finns en gemensam Sverigeranking där poängen från de olika regionerna samlas och där det efter att samtliga tävlingar har spelats kommer att utses en Sverigevinnare av 65+ Touren 2024.

Respektive spelort/region beslutar över hur respektive tävlingsomgång arrangeras. Den kan arrangeras på en dag eller över flera dagar beroende på ortens och spelarnas förutsättningar.

De fyra tävlingarna behöver inte spelas i samma hall utan ett antal föreningar i en region kan gå ihop och t ex stå som arrangör för varsin tävling.

Tävlingsbestämmelser 65+ Touren 2024 >>> Pdf, 113.6 kB.
Spelregler 8-ball light >>> Pdf, 149.8 kB.

Klara spelorter/regioner än så länge:

• Sundsvall
  • Umeå

Vi ser gärna fler spelorter/regioner. Kontakta oss om din förening är intresserad av att arrangera.

Här hittar ni information om spelomgångarna och anmälan till tävling >>>

Har ni frågor eller funderingar? Kontakta Morgan, morgan.hogren@biljardforbundet.se

Deltagande

65+ Touren är öppen för alla spelare som är fyllda 65 år eller som fyller 65 år under säsongen. För att få starta i 65+ Touren behöver du vara medlem i en förening ansluten till Svenska Biljardförbundet. Medlemskapet innebär att man får en tävlingslicens.

Tanken med tävlingen är att det ska vara enkelt att vara med. Du som nyligen har börjat spela biljard eller som aldrig tävlat tidigare är varmt välkommen att delta. Vi hjälper varandra med regler och tips. Varje spelare får ett handikapp från -4 till +2 för att skapa så jämna matcher som möjligt.

Är ni en pensionärsförening som spelar biljard kan ni ansöka om medlemskap i förbundet. Årsavgiften för pensionärsföreningar är 200 kr per år. Info om hur ni ansluter er till förbundet hittar ni här >>>

Anmälan till tävling

Anmälan till tävling sker via Cuescore. Här hittar du länkar till tävlingarna för respektive ort/region >>>
I Cuescore hittar du kontaktuppgifter till ansvarig person på respektive ort. De kan hjälpa dig om du inte vet hur du anmäler dig via Cuescore eller har andra frågor.

Ingen ort i närheten av dig?

Är du 65+ och tycker att det här låter intressant? Hör av dig till oss om var i Sverige du befinner dig så ser vi om en region/spelort kan arrangeras i närheten av dig.
Är din förening intresserade av att arrangera? Kontakta oss

Kontakta Sofia Asp på sofia.asp@biljardforbundet.se

Om satsningen
Syftet med satsningen är att få fler pensionärer att börja spela biljard inom ramen för en förenings verksamhet. 65+ Touren arrangeras i pool men det är möjligt att liknande upplägg kommer att arrangeras i de andra grenarna (carambole och snooker) framöver.

Publicerad: 2023-01-27

Senast uppdaterad: 2024-04-22