Sverige tar EM-guld!!!

Sverige tog precis guld för lag i EM-mästerskapet som hölls i Ankara, Turkiet!!!

Tobbe och Micke

Torbjörn Blomdahl och Michael Nilsson kunde äntligen ta det åtråvärda lagguldet efter en mycket fin och stabil prestation under hela turneringen. Att slå Tyskland i finalen med 4-0 är inte dåligt. Torbjörn hade full kontroll i matchen mot Ronny Lindemann, som trots stort underläge innan paus, kämpade tappert till 31-32. Torbjörn kunde sedan dra ifrån och vinna med 40-33. Michael spelade strålande i sin match mot Cengiz Karaca, som även han spelade mycket bra, och vann till slut efter 22 stötar med 40-34. Mickes match slutade lite tidigare än Tobbes och med stor nervös väntan vid sidan av planen fick Michael följa slutskedet av Torbjörns match. När Torbjörn äntligen satte matchbollen utbröt ett stort glädjevrål från vinnarna. Stort jubel och stående ovationer från publiken!

Vi får dock ge en stor eloge för finalmotståndarna Tyskland. Att nå finalen på det sättet de gjorde var väldigt imponerande och föga överraskande. De slog nämligen ut mega storfavoriterna Spanien och Belgien på vägen! Starkt!

Torbjörn och Michael har tillsammans tagit 7 VM guld för lag men aldrig ett EM guld... förrän nu!

Senaste gången Sverige tog guldet var 1991(!) med far och son Blomdahl. Då hade de tagit totalt 3 guld tillsammans( 1985, 1987 och 1991).

För Michael Nilssons del innebar detta hans första EM guld och kommer nog med all sannolikhet värdesätta det här som en av hans topp 3 i hans karriär.

Stort grattis till EM guldet boys!!!

EM guld

Publicerad: 2022-02-19