David Pennör vinner Elit 4

Nu i helgen så arrangerades den 4:e och sista Elitävlingen i Helsingborg innan sommaruppehållet. För första gången så kunde alla matcher visas live på SBF:s egen videoplattform, Biljard.tv.

Tävlingen höll god klass och var bra arrangerad. Storfavoriter att ta hem segern var Michael Nilsson eller David Pennör. Dessa två herrar har hittills nått finalen i varje Elit i år där Michael har vunnit samtliga finaler. Underdogs att kunna hota dessa två var Nalle olsson, Bo Gustafsson och Henryk Kalita.

Inga större överraskningar i turneringen kunde noteras förutom att Pär Jeppsson från Helsingborg lyckades nå sin första kvartsfinal i karriären. Där blev det tyvärr stopp mot Michael Nilsson men mycket bra kämpat ändå. Både Michael och David höll favorittrycket och nådde sin 4:e raka final. Michael slog Bo Gustafsson med 40-20 på 20 stötar och David lyckades slå Nalle med 40-29 på 25. Bägge matcherna höll verkligen världsklass och var mycket sevärda. Man kände verkligen att publiken njöt av spelet.

Finalen var jämn. David tog ledningen tidigt och lyckades hålla den ända in i mål. Michael fick många svåra lägen under partiet och fick kämpa för att komma in i matchen, som närmast 22-26. Med stor blandning av lättnad och glädje när matchbollen satt kunde David ta hem segern. Siffrorna blev 40-32 på 29.

Högsta totalsnitt i tävlingen hade Michael Nilsson på otroliga 1.573, följt av David pennör 1.343 och Nalle Olsson 1.123. Högsta serie på 15 gjordes av Michael mot Pär Jeppsson i första matchen.

Nu är det sommaruppehåll till slutet av augusti. Elit 5 spelas i Stockholm den 3-4 september.

Alla information finns på Cuescore.com.

Stort grattis till vinnaren David Pennör!

Publicerad: 2022-05-08

Senast uppdaterad: 2022-12-13