Från CK-mötet 3 september

Vid CKs möte i Stockholm togs några beslut som vi gärna vill förmedla offentligt.

Riktlinjerna för arrangörer fastställdes, de specifika detaljerna kring detta kommer att presenteras i ett separat uppslag.

Vi gick igenom några förslag som inkommit angående detaljer i tävlingsbestämmelserna, det har bland annat varit förslag om lottning till slutspel vid tävling, distanser vid tävling och annat. CK diskuterade detta och konstaterade att det är olyckligt att göra större förändringar under rådande säsong. Vi kommer istället att ta upp alla förslag till genomgång av TB inför säsongen 2023. Vi kommer dssutom att ge alla en möjlighet att delta i omröstningar kring vissa detaljer. Information om detta kommer under hösten.

Vi beslutade också att inte ändra lottningsföfarandet inför slutspel på tävling mitt i säsongen. Vi är dock uppmärksamma på att vid tävling på tre bord kan detta vara ett problem, eftersom det fördröjer spelordningen. Om en arrangör istället för fri lottning vill tillämpa på förhand given placering av vinnare från LQ enligt schemat som fanns i tidigare tävlingsbestämmelser, så kan den arrangören söka dispens hos CK och om så gives kommunicera detta senast dagen före tävling till spelarna.

Vi gick igenom spelschemat för hösten eftersom vi blivit uppmärksammade på några kalenderkonflikter. Därför har vi flyttat några tävlingar under hösten, de specifika detaljerna kommer i ett separat uppslag.

Vi har också tagit till oss att det är många som skulle vilja ge input till hur vi kan utveckla sporten ytterligare. Därför kommer vi att ha ett digitalt möte där alla kan delta och ge sina sypunkter.

Avslutningsvis gjorde vi en avstämning inför det Nordiska Mästerskapet som avgörs i Helsingborg 9-11 september 2022. Alla detaljer är på plats nu och vi ser fram emot en bra tävling på NM!

Publicerad: 2022-09-12

Senast uppdaterad: 2022-09-12