Michael Nilsson - SM mästare för 6:e gången!

Medaljörerna

I helgen spelades huvudomgången i det individuella SM i 3-vallars carambole i Helsingborg. Tolv man gjorde upp om titeln.

Nytt för i år var att SM avgjordes med ett nytt spelformat i form av en s k Round Robin där alla möter alla. Det blev mycket intensiv matchande för alla deltagarna under dessa fyra dagar där både fokus och koncentration i varje match sattes på prov. Tävlingen kunde följas live på förbundets plattform www.biljard.tv samt Cuescore.

Stor favorit att vinna titeln var såklart regerande mästaren Torbjörn Blomdahl. Frågan var om Michael Nilsson, fjolårets finalist som visat storform och klättrat till nr 26 på världsrankingen, skulle få sin revansch denna gång? Eller om David Pennör, Nalle Olsson eller Henryk Kalita skulle kunna hota dessa herrar?

Stabilt spel av Michael

Michael Nilsson spelade väldigt stabilt rakt igenom hela tävlingen med fina 1.6 i total snitt. Han förlorade endast en match - mot Torbjörn i sista matchen. Den matchen som skulle vara en ren final blev tyvärr inte det då Torbjörn förlorade mot David Pennör omgången innan samt spelade oavgjort mot en fantastisk storspelande Alf Alvberger. Detta innebar att chansen till ett nytt guld inte var möjlig då Michael hade full pott.

David Pennör hade chans att bli tvåa om Torbjörn inte vann mot Michael i sista omgången men Torbjörn visade tidigt vart skåpet skulle stå. Han vann komfortabelt med 40-16 och knep därmed andra platsen.

Även om Michael Nilsson inte presterade riktigt mot Torbjörn så förtjänade han verkligen SM titeln. Den 6:e i ordningen och fler kommer det säkert att bli.

Bästa totalsnitt hade Torbjörn Blomdahl på smått otroliga 1.808 följt av Michael Nilsson 1.6, David Pennör 1.267 och Nalle Olsson 1.062.

SBF och CK vill tacka BK Borgen och tävlingsledaren Magnus Jarbo för ett fantastiskt fint arrangemang som sköttes helt exemplariskt. Stort tack!

På söndagen kom SVT och gjorde ett fint reportage om carambole. Se det här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/svenska-mastare-i-carambole-korades-i-helsingborg Länk till annan webbplats.

Stort grattis till segern Michael Nilsson och ditt 6:e SM guld!!!

Medaljörer

1. Michael Nilsson - Staffanstorps BC