Carambole

Michael Nilsson Nordisk Mästare i 3-vallars Carambole!

Stor svensk dominans i det Nordiska Mästerskapet i 3-vallars carambole som spelades i Oslo i helgen!

I helgen som gick så blev Michael Nilsson Nordisk Mästare i Oslo! På ett imponerande sätt vann han mästerskapet och levde därmed upp till favoritskapet som det talades om på förhand. Ett totalt genomsnitt på 1.7 för hela turneringen talar sitt tydliga språk, Michaels prestation under turneringen var helt enkelt världsklass.

Turneringen visade sig dessutom att bli helt dominerad av den svenska representationen, det kan enkelt sammanfattas som en stor framgång för Sverige. Av nio svenska deltagare så lyckades alla förutom en att gå vidare från det inledande gruppspelet och semifinalerna bestod av fyra svenskar.

En ren svensk final (och en helsvensk prispall) var därmed garanterad. David Pennör vann över Alf Karlsson Alfberger i sin semifinal och Michael vann över Mattias Enerdal i den andra semifinalen. Finalen blev fantastiskt välspelad och höll världsklass. Michael tog tidigt kommandot i matchen och kunde ohotat vinna matchen med klara 40-21 på 14 stötar! Stort jubel och applåder utbröt från publiken när matchbollen satt samtidigt som Michael höjde näven i skyn!

Som helhet gjorde den svenska truppen ett väldigt fint mästerskap. Vi bör speciellt nämna de två juniorerna som ingår i Team Sweden, Mio Svensson och Mustafa Karemi. De gjorde väldigt fina prestationer och ska vara mycket nöjda med hur de genomfört turneringen. En extra fin upplevelse för Mio var att Norska Biljardförbundet hade ordnat så att vi firade Mios 15-årsdag genom att bjuda alla på tårta och kaffe! En verkligen jättefin gest från det norska förbundet!

Hela tävlingen var verkligen väl arrangerad. Tävlingsledningen och Oslo Biljardklubb såg till att alla trivdes. Alla matcher streamades live på samtliga fyra bord och borden var riktigt bra. Totalt deltog 24 spelare från hela Norden. Danmark kunde tyvärr inte mönstra sina absolut bästa spelare som exempelvis Dion Nelin och Jacob Haack-Sørensen men kunde istället ställa upp med mycket namnkunniga spelare som exempelvis Claus Føge och Poul Bjerring. Men som sagt, det var en stor svensk dominans i detta NM. En mycket glad förbundskapten och coach Sven Junghagen kunde inte må bättre och var såklart jättenöjd med de svenska resultaten:

Guld: Michael Nilsson
Silver: David Pennör
Brons: Alf Karlsson Alvberger och Mattias Enerdal

Övriga resultat finns på Cuescore Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vi vill återigen säga ett stort tack till Jo Björnstad, Oslo Biljardklubb och Norska Biljardförbundet för en utomordentlig fantastisk fin evenemang!

Ett stort grattis till guldet i det Nordiska Mästerskapet Michael Nilsson!

Publicerad: 2023-10-17

Senast uppdaterad: 2023-10-17