David Pennör, BK Borgen, vinner rankingen i carambole 2023

David Pennör vann sista elittävlingen på S3CT som avgjordes i Helsingborg i helgen och står även som slutvinnare i rankingen 2023.

Årets sista omgång i elitklassen på Swedish 3-Cushion Tour avgjordes i Helsingborg med BK Borgen som lokalarrangör. David Pennör stod till sist som vinnare efter en final mot klubbkamraten Jesper Johansson. En match som stack ut var Davids semifinal mot Nalle Olsson, också BK Borgen, en match som bjöd på riktigt fin biljard. David vinner den semifinalen med 40-32 på endast 17 stötar. En otroligt bra match av båda spelarna. BK Borgen tar alltså tre av fyra pallplatser, där endast Lasse Ringby som representerar Malmö CSK lyckade pressa sig in bland helsingborgarna.

Det är naturlitgvis på plats att nämna några andra fina prestationer, vi såg exempelvis Jesper Carlsson, BK Milen göra en väldigt fin turnering med ett snitt över turneringen på 0,793, riktigt fint spel under helgen av en spelare som dessutom är väldigt konkurrenskraftig i elitklass på Swedish Pool Tour. Unge Mio Svensson, BK Paradis, går från klarhet till klarhet i utvecklingen av sitt spel. Vi har tidigare skrivit om hans första turneringsvinst i Klass 1, i Elit är motståndet naturligtvis vassare, men Mios prestation visar på en fortsatt fin utveckling. Han slog sitt personbästa i matchsnitt under tävling då han vann över Jesper Carlsson i första omgången med 30-22 på 36 stötar vilket ger ett matchsnitt på 0,833. Dessutom blev det personbästa turneringssnitt också med 0,655. Vi ser fram emot att fortsatt följa hans utveckling!

Som vanligt stod BK Borgen för att riktigt bra arrangemang med nöjda deltagare. Vi stänger nu säsongen 2023 för de individuella tävlingarna och ser fram emot finalen i Lag-SM som avgörs i Stockholm kommande helg. Nu utbrister säkerligen vän av ordning att det kommer minsann individuella tävlingar i december, de två kvaltävlingarna till individuella SM? Det är naturligtvis hewlt korrekt, men formellt sett hör de till säsongen 2024, vi har bara valt att tjuvstarta lite för att de som kvalificerar sig till slutspelet i individuella SM 2024 ska ha god tid på sig att ordna med bokningar och annt nödvändigt för att kunna delta.

Publicerad: 2023-11-19

Senast uppdaterad: 2023-11-19