Kvalet i Lag-SM 3C 2024 avgjordes i helgen

Hela 15 lag kvalade i helgen för fyra platser i finalen.

I helgen avgjordes kvalet till finalspelet i lag-SM i carambole 2024 på två olika orter samtidigt, Stockholm och Helsingborg. Hela 15lag anmälde sig till kvalet, vilket är en väldig bra siffra. Sex i norr och nio i söder.

Kvalet i norr spelades i två grupper där de två gruppvinnarna kvalificerade sig till finalern i höst. Den en gruppen vanns klart Stockholms BS Lag 1, som vann samtliga sina matcher utom ett. I den andra gruppen blev det väldigt jämnt. Så jämnt att det behövdes snitträkning mellan Stockholms CC Lag 1 och Old Fellows BC om gruppsegern i den andra gruppen. Det blev Stockhomls CC Lag 1 som drog det längsta strået med liten marginal och kvalificerade sig till finalspelet.

Även i söder spealdes kvalet med två grupper där gruppvinnarna gick vidare till finalspelet. I den ena gruppen stod de regerande svenska mästarna BK Borgen Lag 1 som gruppvinnare efter full pott i alla matcher. I den andra gruppen såg vi en "debutant" i Lag-SM, då Staffanstorp BC för första gången deltog i Lag-SM. Staffanstorp BC med Michael Nilsson i spetsen och våra framtidslöften Mio Svensson och Mustafa Karemi samt 22-årige Björn Mikkel Jensen från Danmark visade verkligen var skåpet ska stå. Med sitt övertygande spel så vann de sin grupp i stor stil och är därmed kvalificerade till finalspelet.

Ett stort tack för arrangörerna som höll i taktpinnen exemplariskt där alla matcher streamades live på Biljardförbundets plattform biljard.tv och Youtube.

Alla resultat finns på Cuescore.com:

Resultat i Söder Länk till annan webbplats.

Resultat i Norr Länk till annan webbplats.

Stort grattis till de fyra lagen som gick vidare: BK Borgen Lag 1, Staffanstorp BC, Stockholms BS Lag 1och Stockholms CC Lag 1!

Finalspelet går i Helsingborg hösten 2024.

Publicerad: 2024-01-29

Senast uppdaterad: 2024-01-29