Pool

Resultat Pool Ungdoms SM 2023

Helgen den 28-29 oktober spelades Ungdoms SM i Norrköping.

9-ball

USM spelades på Norrköping Biljardbaren. Tävlingsledare var Anna-Karin Bedeus från förbundet med stöd från Norrköpings Billiard Club och Tobias Andersson, också från förbundet.

Allmänt om dagarna

De flesta bodde på ett vandrarhem några minuters bilresa från hallen. Frukost och lunch serverades på hallen. Det var en bra frukost med bröd, ost, skinka, yoghurt, fil, flingor och juice. Allt man kan behöva!
Luncherna bestod av köttfärssås och pasta ena dagen och köttbullar och potatis nästa dag. Riktigt bra mat för våra spelande juniorer!

På kvällarna åts det middag tillsammans för de som ville och där många spelade kortspel.

Spelet

USM spelas i två grupper: U16 och U19 och det spelades 8-ball till 4 i lördags och 9-ball till 5 i söndags.

I år var det 12 deltagare i U16 där de spelade dubbelkupp och 5 deltagare i U19 där de spelade gruppspel med två som går vidare till final.

I U16 var Walter Laikre och Gabriel Aspholm från Stockholms Biljardsällskap, Sebastian Simonsson från Kville Biljard Club, Hanna Ljung, Tobias Ljung och Isabelle Centervall från Biljardklubben Paradis, Jonah kramer, Jacob Gyll och Harry Larsson från Umeå Biljardklubb, David Stengård från Norrköpings Billiards Club, Matthew Quick från Malmö Biljardklubb, och Östen Carlsson från BK Milen.

För 8-ball seedades det 4 spelare: Walter som etta då han var regerande mästare, Sebastian tvåa då han vann silver förra USM, Gabriel blev trea då han ligger högre upp på rankingen än Jonah så Jonah blev fyra.

I U19 var deltagarna Samuel Bedeus och Emma Granström från Stockholms Biljardsällskap, Simon Hägg och Oliver Renner från Biljardklubben Paradis och Hjalmar Forslund från Sandvikens biljardförening.

8-ball

U16:
Det var många bra matcher under dagen men det var de fyra seedade spelarna som tog sig vidare till semi. Walter och Gabriel möttes där Gabriel spelade riktigt bra och vann med 4-1. Jonah och Sebastian möttes i den andra semifinalen men där var det en jämnare match. Det var bra spel från bägge där Jonah vann med 4-3. Det blev Gabriel och Jonah i final där Jonah spelade bra och vinner med 4-0.

U19:
Då det var gruppspel blev det fyra matcher var. Efter fyra omgångar var det klart att Samuel var i final då han hade vunnit alla sina matcher. Efter att alla matcher var klara blev det Hjalmar som skulle möta Samuel i finalen då han vann tre av sina matcher. I finalen spelade Samuel riktigt bra och vann med 4-0.

9-ball

Söndag:
På söndagen började 9-ball spelet. Efter första omgången höll vi prisutdelning för 8-ball.

U16:
Det var bra matcher på söndagen också! Trots att alla kämpade på bra så var det Walter, Gabriel, Sebastian och Jonah i semi-final igen. Det var Walter och Gabriel som möttes igen precis som Sebastian och Jonah möttes igen. Denna gång slog Walter Gabriel med 5-2. I den andra semi-finalen, Sebastian mot Jonah, var det precis som igår en jämnare match. Dock vann Sebastian med 5-4. Det var alltså Walter och Sebastian i final. Walter spelade bra och Sebastian fick inte riktigt till det i denna match och Walter vann med 5-1.

U19:
Samuel vann alla sina matcher idag igen och var klar för final. Dock var det inte helt säkert vem som skulle gå möta Samuel i final. Skulle det bli Hjalmar eller Simon? Efter Hjalmars match mot Emma stod det klart att det var Simon som skulle gå till final. Hjalmar och Emma blev treor. Simons match mot Oliver hade påbörjats men avbröts då den matchen inte spelade någon roll för resultatet. Samuel vann sedan mot Simon 5-1.

För alla resultat, gå till cuescore Länk till annan webbplats..

Det blev sedan prisutdelning för 9-ball.

Grattis till Jonah som vann sin första titel!
Grattis till Walter som tog ytterligare en titel!
Grattis till Samuel som tog dubbelt guld!

Alla som inte kom på prispallen fick en deltagarmedalj.

Det var bra spel från alla trots långa dagar. Alla kämpade på! Ett sådant härligt gäng ungdomar som verkligen har potential! Det är verkligen roligt att se dem spela och de är verkligen duktiga!
Tack alla spelare för att ni var med!

Tack till Norrköpings Biljardbaren och Norrköpings BC som hjälpte till både innan och under tävlingen! Det var väldigt bra arrangerat och vi ser fram emot nästa år!

Det togs en del bilder under dagarna. Dessa hittar ni här.

Publicerad: 2023-11-03

Senast uppdaterad: 2023-11-03