Formatet för Individuella SM i trevallars carambole 2024

Nu är CKs förslag till nytt format för individuella SM godkänt av förbundsstyrelsen och finns tillgängligt på hemsidan.

Nu är bestämmelserna för individuella SM i trevallars carambole 2024 fastställda av förbundsstyrelsen. Eftersom de nya bestämmelserna inte gäller förrän vi kommer in i 2024 så har vi valt att inte revidera de existerande tävlingsbestämmelserna utan i stället publicera just dessa bestämmelser som ett tillägg till de existerande.

Tillägg till Tävlingsbestämmelser 2023 SM 2024 hittar du HÄR Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vän av ordning reagerar kanske på att vi nu skriver SM 2024, eftersom vi spelade individuella SM 2022 i starten av 2023, vad hände så med SM 2023? Det är egentligen en lång historia, men den korta versionen är att vi gick över till kalenderår som säsong samtidigt som vi drabbades av pandemin. Pandemin gjorde att SM blev uppskjutet så vi släpade efter en säsong. Vi har som tradition att också spela färdigt säsongen för att låta slutranking avgöra vilka spelare som är direktkvalificerade till slutspelsomgången. Därför är det svårt att hinna med ett SM i slutet av året. Efter diskussioner fram och tillbaka i CK och i Förbundsstyrelsen har vi så beslutat att vi vaska 2023 som en eftersläpad effekt av pandemin. Därför kommer vi nu att inleda säsongen med ett SM, så att SM 2024 rent faktiskt spelas 2024. Det löser också en del problem vi haft de senaste säsongerna med kommunikationen med RF om inrapportering av mästerskap. Det påverkar inte heller på något sätt den internationella rankingen i Europa eller världen, det har vi naturligtvis kollat upp på förhand!

Här kommer så en resumé av de viktiga förändringarna förutom kalenderdiskussionen:

De 8 spelare som är direktkvalificerade till slutspel har tidigare varit de som ligger topp 7 på nationella rankingen plus ett wildcard. Detta ändras nu så att de som är direktkvalificerade är 8 spelare enligt:

• Regerande svensk mästare
  • Svenska spelare som ligger topp 30 på UMB världsranking
  • Resterande platser fylls upp från toppen av nationella rankingen.

Inför 2024 betyder det så att Michael Nilsson har en automatisk plats som regerande mästare. Torbjörn Blomdahl har också en plats eftersom han är topp 30 på UMB ranking. Resterande 6 spelare kvalificerar sig via den nationella rankingen.

Vi spelar slutspelet 2024 med 16 spelare med ett nytt format. 8 spelare är direktkvalificerade och 8 spelare kommer från grundomgången som avgörs i december efter att omgång 8 på S3CT är avslutad. Grundomgången spelas på två orter och platserna fördelas proportionerligt efter deltagarantal på orterna.

Själva slutspelet avgörs över fyra dagar. Gruppspel med två grupper, vilket betyder att samtliga spelare får minst 7 matcher var. De 4 bästa från vardera gruppen går till kvartsfinal.

Med detta upplägg menar vi att vi har tagit hänsyn till synpunkter vi fått efter de två senaste individuella SM, där det dels efterlystes fler matcher men att det senaste formatet med 12 spelare i en grupp inte ledde fram till en spännande utslagning. Nu försöker vi kombinera det bästa av båda världar, många gruppspelsmatcher och avgörande utslagning!

Publicerad: 2023-09-21

Senast uppdaterad: 2023-09-21