Fortsatt satsning på Biljard för äldre

Biljard för äldre

Under de senaste åren har vi arbetat med Biljard för äldre – En kö hela livet. Nu har vi beviljats medel för fortsatta satsningar på målgruppen.

Med utgångspunkt i lärdomarna från de senaste årens projekt skickade SBF in nya projektansökningar när RF utlyste medel för fortsatta satsningar på målgruppen 65+. Det var något som vi såg som självklart efter de lyckade pilotprojekt som drevs under förra året. Biljard är en sport du kan utöva hela livet och det är aldrig för sent att börja spela. Vi vill att fler äldre ska hitta till vår sport och vi vill att mer verksamhet för målgruppen bedrivs hos våra medlemsföreningar.

Det vi bland annat ska göra inom projektet:

• Ta fram anpassade träningsformer
  • Ta fram anpassade tävlingsformer
  • Ta fram former för samt arrangera ett seriespel
  • Arrangera regionala tävlingar

Projektet inleddes under sommaren och pågår under hela 2023. Projektledare är Mats Frösemo. Mats är ordförande i Kville BC och var mycket engagerad i pilotprojektet förra året. Tillsammans med en arbetsgrupp och genom löpande dialoger med målgruppen kommer Mats att arbeta med att ta fram anpassade tränings- och tävlingsformer. Mats har under sommaren varit i Skåne och besökt Bjärnums BK och Staffanstorps BC som också var med i pilotprojektet förra året och som precis som Kville har fortsatt med sina aktiviteter. Han besökte även Malmöalliansen som består av ett antal pensionärsföreningar som spelar dansk kägel. Deras verksamhet ligger idag utanför förbundet.

Vi vill veta mer
Vi vill gärna få kännedom om den biljardverksamhet som bedrivs runt om i Sverige. Så känner du till 65 plussare som spelar någonstans, meddela oss. Det kan vara i samma lokal som er förening bedriver verksamhet eller i andra lokaler, t ex på aktivitetshus. Vi vet att det finns ett antal biljardföreningar/pensionärsföreningar som idag ligger utanför förbundets verksamhet. Dessa vill vi gärna komma i kontakt med.

Vill du veta mer?
Tycker du att det låter intressant och vill veta mera eller engagera dig i projektet på något sätt? Ta kontakt med Mats, mats.frosemo@biljardforbundet.se
Vi samlar information om projektet här på hemsidan under fliken Projekt.
Gå också gärna med i Facebookgruppen Biljard för äldre. Här finns just nu t ex en enkät om seriespel.

Pilotprojekt uppstart av verksamhet
Vi har även beviljats medel för stötta ett antal föreningar som vill starta upp verksamhet för målgruppen äldre. Under hösten kommer vi att ta fram en lathund för uppstart av verksamhet och under nästa år kör vi ett pilotprojekt. Föreningar som är med i pilotprojektet får stöttning av en projektledare hos SBF för att starta upp verksamhet. Mer information om det kommer senare i höst men är ni intresserade kan ni redan nu höra av er till info@biljardforbundet.se Denna del av projektet leds av Sofia på kansliet.

Filmer
I början av året fick vi även medel för att ta fram filmer som visar Biljard för äldre. Vi filmade hos våra tre pilotföreningar (Bjärnums BK, Kville BC och Staffanstorps BC). Här hittar du filmerna:
Biljard för äldre – En kö hela livet

Samt två kortare filmer:
Biljard för äldre – Varför ska du spela biljard? Länk till annan webbplats.
Biljard för äldre – Tips till den som vill börja spela Länk till annan webbplats.

Stort tack till alla glada deltagare som ställde upp!

Sprid gärna dessa filmer i era kanaler

Publicerad: 2022-09-12

Senast uppdaterad: 2022-09-12