Grattis Torbjörn Blomdahl 60 år

Idag, den 26:e oktober, fyller Torbjörn Blomdahl 60 år!

Torbjörn Blomdahl

I vanliga fall, då ett idrottsförbund uppmärksammar att en framgångsrik idrottare fyller 60 år så blickar man tillbaka på en framgångsrik karriär som avslutades för flera år sedan. Så är inte fallet med Torbjörn, som just nu förbereder sig för att imorgon gå in i finalrundorna i världscupstävlingen i 3-vallars carambole i Veghel, Nederländerna.

Att blicka tillbaka på Torbjörns karriär är i det närmaste surrealistiskt, då han tillhört den yppersta världseliten de senaste cirka 40 åren. Det mest anmärkningsvärda är inte nödvändigtvis alla hans meriter som ni kan se längre ner här, utan att han fundamentalt ändrade förutsättningarna för sporten då han slog igenom. Det kan jämföras med hur Fosbury ändrade förutsättningarna för höjdhopp med sin flopstil och Boklöv i backhoppning med sin V-stil. En outtalad ”magisk gräns” för årssnitt låg på 1.500 och det var bara Raymond Ceulemans som på allvar kunde utmana det. Spelstilen före Torbjörns intåg byggde till stor del på matematisk geometrisk precision och kontroll. Torbjörn utmanade det med ett spel som ofta istället byggde på improvisation och intuition. Enkelt uttryckt kan vi konstatera att köbollens rörelser bestäms av fysikens lagar, men Torbjörn tog det ett steg längre och fann nya sätt att manipulera fysikens lagar till hans fördel. Genom att flytta gränserna för sporten blev Torbjörn den förste spelaren som uppnådde ett årssnitt över 2.000.

Det är som sagt fantastiskt att vid 60 års ålder fortfarande tillhöra världseliten, inför den pågående världscupstävlingen är Torbjörn rankad på 8:e plats på världsrankingen!

Svenska Biljardförbundet önskar Världens Bästa Torbjörn ett Stort grattis på 60-årsdagen!

Utvalda meriter:

• 6 VM-guld individuellt
  • 9 VM-guld i lag
  • 9 EM-guld individuellt
  • Regerande Europamästare i lag tillsammans med Michael Nilsson
  • 29 SM-guld individuellt
  • 9 SM-guld i lag med BK Borgen

Här kan ni se en dokumentär om Torbjörn Länk till annan webbplats. som Lars Litzen har gjort

Publicerad: 2022-10-26

Senast uppdaterad: 2022-12-13