Referat från CEBs årsmöte

Sven Junghagen, vice ordf i förbundsstyrelsen, deltog i maj på Confédération Européenne de Billiards (CEB) årsmöte som avhålls vartannat år. CEB är det europeiska förbundet för carambole. Mötet hölls den 13:e maj i Valencia, Spanien, där de flesta av de europeiska nationella förbunden deltog.

Själva årsmötet löpte enligt den standardiserade dagordningen och det bjöds inte på några större överraskningar. Det är dock två specifika saker som bör nämnas. Eva Viding Bussell har sedan förra våren deltagit i CEBs styrelse som tillförordnad med ansvar för ungdom och dam, men nu är Eva formellt invald som styrelseledamot i CEB. Stort grattis till Eva! Det är dessutom naturligtvis en stor fördel för svensk carambole att vi har en svensk representant i europaförbundets styrelse. Den andra saken värd att nämna är inte ett beslut, utan delegaterna blev informerade om en satsning på ungdomar inom carambole som sponsras av Longoni, den italienska kötillverkaren. Longoni har ett projekt de kallar Longoni Next Generation och i projektet ingår en rad aktiviteter i samarbete med CEB som syftar till att stötta ungdomars utveckling i carambole i Europa.

Efter det att CEBs årsmöte formellt avslutades tog ett annat möte vid som blev betydligt mer dramatiskt än själva årsmötet. Det var på förhand annonserat att vi skulle få besök av UMB som är världsförbundet för carambole, där UMB skulle informera om konflikten med PBA, den koreanska proffsligan. Det är en konflikt som pågått i cirka fem år och alla närvarande hoppades på att diskussionerna skulle kunna leda fram till möjliga lösningar på konflikten. Istället blev det rätt intensiva diskussioner om den oenighet som råder mellan några av de nationella förbunden och UMBs styrelse. Det är uppenbart att konflikten är väldigt komplex och att det finns väldigt skilda perspektiv på varför konflikten uppstått och hur framtiden bör se ut.

Efter detta möte med CEB och UMB, har så UMB mött PBA i samband med världscupstävlingen i Ho Chi Minh City, Vietnam. Även detta möte slutade i stor oenighet och positionerna tycks vara rätt låsta. Ett referat från det mötet finns publicerat på UMBs hemsida. Tiden får utvisa om den här konflikten kommer att lösas.

/Sven Junghagen

Publicerad: 2023-06-16