Rapport från EBSAs årsmöte

Andy Nettleton, förbundsordförande, deltog den 10 juni på EBSAs, det europeiska förbundet för snooker, årsmöte i Albena, Bulgarien.

Även om det känns som att vi lämnat pandemin bakom oss är det här första året som European Billiards and Snooker Association (EBSA) har hittat tillbaka till sin vanliga tävlingskalender. EM för Junior och den öppna klassen spelades på Malta under två veckor i februari/mars. Dam, senior (+40) och lag avgjordes nu i juni i Albena, Bulgarien och i samband med det anordnades även EBSAs årsmöte.

I samma anda som vanligt gick mötet smidigt och bra. På mötet deltog delegater från 27 olika europeiska länder, EBSAs styrelse samt två gäster; Jason Ferguson, ordförande World Professional Billiards and Snooker Association (WPBSA), och James Leacy, vice ordförande, International Billiards and Snooker Federation (IBSF).

Några veckor innan årsmötet kom den mycket sorgliga nyheten att John Terry, EBSAs mångårige kassör, hastigt gått bort. Det innebar vissa komplikationer i rapportering av ekonomin men EBSAs styrelse hade lyckat få ihop en redovisning av ekonomin och bokslut till mötet.

Jim Leacy, IBSF, rapporterade att deras nominerade spelare kommer att delta på World Games i Kina 2025, och gav en uppdatering om datum för de olika IBSF tävlingarna. Jason Ferguson, WPBSA, berättade om framgångar i flera av de projekt som drivs, Disability, Women, WSF, Seniors, Billiards, Main Tour och Q-School. Han berömde också EBSA att årets världsmästare Luca Brecel är ett resultat av ett väldigt bra samarbete inom Europa.

Under motioner behandlades mötets mest emotionella förslag. Det norska förbundet hade skickat in en motion om att spelare, domare och delegater från Ryssland och Belarus inte ska få delta i tävlingar. Ukraina hade också skrivit ett brev till alla länder om att de egentligen inte vill koppla ihop idrott och politik men att det just nu är nödvändigt då det ryska biljardförbundet publicerat ett brev på sin hemsida om att de stödjer presidenten. Alla delegater röstade enhälligt om att fortsätta suspendera Rysslands och Belarus förbund fram till upphörandet av invasionen och att konsekvensen av detta blir att spelarna inte kan nomineras av sina respektive länder.

Mästerskapen 2024 blir i Sarajevo, Bosnien och Hercegovina i mars och sedan Portugal där datum ännu inte är satt.

/Andy Nettleton

Publicerad: 2023-06-21