Barn- och ungdomsverksamhet - Något som Umeå BK kan och visade i samband med ungdomslägret

Förra veckan anordnade Umeå BK ett ungdomsläger samt tävlingen Kvarken Junior Masters. Jörgen Sandman var tränare på lägret och här kommer hans reflektioner.

Ungdomsläger i Umeå

Efter att ha jobbat åt ett antal hallägare som manager i många år fick jag äntligen möjlighet att driva min egna biljardhall 1986 – i Växjö. När så sommaren stod för dörren fick jag samma bekymmer som alla andra i vår bransch – hur får jag folk till att spela biljard när sommar, sol och bad lockar? Med min breda erfarenhet av att resa runt i Europa, liksom min erfarenhet som idrottare, fick jag en snilleblixt. Kanske skulle jag arrangera ett träningsläger för barn och ungdom (BoU)? Ett internationellt träningsläger så att barnen/ungdomarna får bekanta sig med barn från andra länder och bara ha biljard som gemensamt språk och intresse?

Det visade sig snabbt bli en jättesuccé. Ett träningsläger som varade i 14 dagar sommaren 1986 blev till två sommaren 1987. När jag nu, glädjande nog, fick möjlighet att igen hålla i ett träningsläger för barn och ungdom, blev det mitt 67:e läger sedan den gången. Under åren har jag hunnit med att vara på Cypern, i Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Luxemburg, Norge, Polen, Ryssland, Schweiz, Sverige, Tjeckien, Ukraina, Ungern och i Österrike med samma uppdrag. Gissa om jag såg fram emot att igen få vara med på ett träningsläger?

Umeå BK och Tobias Andersson har verkligen på många olika sätt visat att detta med BoU-verksamhet är något som man tar på fullaste allvar. Tobias är ansvarig för SBF:s Barn- och ungdomsutskott och ansvarar för frågan i förbundsstyrelsen. När jag tillträdde mitt nya jobb för SBF i januari tilldelades jag tre olika ansvarsområden – ett av dem har handlat om att bistå BoU-utskottet i sitt arbete. Ganska snabbt fick jag anledning att bekanta mig med de tre herrar som är med i utskottet – förutom Tobias också Pål ”Pålle” Nylander i Stockholm och Rikard ”Rigge” Ljung i Lund – en trio med många önskemål på agendan och som ser till att jag inte bara kan rulla tummarna i mitt nya uppdrag.

Tillsammans har vi hunnit med att arrangera ett uppskjutet USM (skulle ha blivit genomfört i 2022) i Sundsvall och en första nationell tävling för barn och ungdom i Norrtälje. Nu var det i stället dags för ett träningsläger. Sammanlagt sju barn och ungdomar från Lund, Stockholm och Umeå, två från Vasa (FIN) och en från Ljubljana (SLO) har kämpat hårt i 4-5 dagar, med biljardträning på förmiddagarna, ytterligare en timme biljard efter lunch, och sedan igen på kvällstid. Tobias hade skapat ett omväxlande, intressant, roligt och spännande program varje eftermiddag med fotboll, besök på det lokala naturhistoriska muséet, basket, boccia och minigolf. Lägg till detta att vi på lördagen genomförde Kvarken Junior Masters i 9-Ball – vad mer kan man begära när man är i åldrarna 8-18 år?

Bild från bangolf

Tobias har verkligen legat i på alla sätt och vis och förtjänar väl alla goda ord som har kommit honom till del under de gångna dagarna. Logi blev ordnat i en intilliggande skola och frukost och lunch på biljarden. Också middagsmaten blev serverad på biljarden, men bara en gång – då var det Sara Kramer, mamma till en av deltagarna som ordnade med en ragu baserat på älg- och renkött. Annars besökte vi några restauranger i Ålidshem Centrum där biljardhallen ligger, och vid ett tillfälle blev det serverat mat hemma på altanen hos Tobias och fru Jenny (en riktig höjdare med 3-rätters och rostbiff på älg som huvudrätt). Lägg till detta att vi fick vara med på Umeå BK:s sommarfest – helstekt lamm efter bästa bosniska tradition och recept! Denna gång var det var det klubbens ordförande, Dzenan Sahovic, som stod för värdskapet.

Tobias Andersson har inte bara ansvarat för absolut allt innehåll i lägret (utom det som exklusivt har haft med själva träningen att göra), han har också klarat av att hitta sponsorer som bidrog till att dels täcka något av kostnaderna, liksom mycket av det bränsle som man behöver när man tränar hårt – frukt och grönsaker, smör och bröd, mjölk och yoghurt, ost och skinka, dricka och mycket mer. Kanske inte så konstigt att deltagarna bara betalade dryga 1000-lappen i egenandel för kalaset!

Bild från frukost i hallen

Följande barn, ungdomar och ledare/föräldrar deltog i lägret:
• Hanna och Tobias Ljung från Lund med Rikard Ljung som ansvarig ledare,
• Samuel Bedeus och Emma Granström från Stockholm. Samuel tog själv ansvar för sig medan Emma hade med sig mamma Minna Huttunen (som hjälpte till med allt det praktiska i förbindelse med alla måltider) och pappa Lasse, som dök upp i tid för Emmas 17-årsdag,
• Harry Larsson, Jakob Gyll och Jonah Kramer – alla tre ifrån den lokala klubben, med pappa Mikael Larsson och pappa Tobias Andersson som ivriga supportrar,
• Frida Svarvars och Konsta Kiviniemi från Vasa tillsammans med sina ledare Jari Kauppinen och pappa Jani Kiviniemi,
• Tristan Sulek från Ljubljana i Slovenien. Pappa Matej blev kvar hemma och litade på att sonen skulle vara i goda händer – Matej har ju själv en gång i tiden deltagit i ett läger med mig som tränare.

Bild från lägret

Under träningslägret har deltagarna fått bekanta sig med PAT och har genomfört test på två olika nivåer beroende på ålder och kunskap. De har också fått höra mycket om allt det som är av vikt om man önskar bli en duktig biljardspelare i framtiden, liksom också betydelsen av detta med näring och vila. I anslutning till Kvarken Junior Masters som genomfördes på lördagen, fick de också möjlighet till lite enskild träning och evaluering tillsammans med mig. Här var också ledare och föräldrar med för att snappa upp och hjälpa till med att minnas de detaljer som det behövs slipas på under den tid som kommer, något som också inkluderade resultaten av testet de genomfört. Det var inte få som fick veta något om sig själva som biljardspelare och som de inte kände till sedan tidigare.

Bild från lägret

Kvarken Junior Masters

Så var det ju detta med tävlingen. Alla under 13 fick två poäng i handicap med distans fem så att alla skulle ha en rimlig chans att vinna. De 10 deltagarna delades med lottens hjälp in i två grupper om fem i vardera, där alla mötte alla.

Inte helt oväntat blev det Samuel Bedeus, en av våra fyra ungdomar som om en månad ska delta på EM i Slovenien, som blev den som avgick med segern. Tappert kämpande hemmasonen, Jonah Kramer, fick se sig slagen med 3-7 i finalen. Tobias Ljung och Harry Larsson delade på äran som treor i Kvarken Junior Masters. Prisutdelning med pokaler till de fyra främsta och medaljer till alla blev genomförd på altanen hemma hos Tobias och Jenny i direkt anslutning till den fantastiska måltiden.

Bild segraren

För de allra flesta avslutades lägret med hemresa på söndagen, medan Tristan från Slovenien fick egen träning både på söndag och måndag – detta eftersom han ju också kom två dagar senare i starten på grund av att sommarlovet hemma i Ljubljana startar något senare än här i Sverige. Tristan ska också delta på EM och ska därför på samma sätt som Samuel här hemma, nu delta i några dagars uppladdning med sina respektive lagkaptener. Det ska bli spännande att följa med på deras deltagande i den absolut största BoU-tävlingen i biljard i världen.

Nu återstår det bara en fråga – om och när det blir dags för nästa års träningsläger – vem arrangerar och vart? Kanske blir det Umeå BK:s närmaste grannklubb som arrangerar? Deltagarna från Finland, som bara har tre timmars båtresa för att ta sig till Umeå, fick veta att de kan söka om detta om de så vill. Nåväl, det finns säkert också några andra platser i Sverige som kan komma i fråga. Om du och din klubb är intresserade av att stå som värd nästa år, ta kontakt med BoU-utskottet för ytterligare information.

/Jörgen Sandman

Publicerad: 2023-06-22