Sundsvall Junior Open avgjordes i helgen

I helgen arrangerades Sundsvall Junior Open - Årets andra nationella ungdomstävling.

Deltagare Sundsvall Junior Open

En titt på startfältet räckte för att man ganska snabbt med en kvalificerad gissning kunde sia om vilka som till slut skulle slåss om en plats på segerpallen – Jonah Kramer från Umeå BK och Sebastian Simonsson från Kville BC fick väl gälla som de hetaste tipsen, och ingen av dom gjorde oss besvikna även om de fick bekänna färg mer än en gång under tävlingen. Hur det gick till slut? Ja, om du har lite tålamod och läser vidare så får du med dig också det.

Tidigare i år arrangerade Svenska Biljardförbundet en allra första nationell ungdomstävling på mången dag, och premiären genomfördes i Norrtälje. Denna gång tog vi turen längre upp i landet och lät Sundsvalls BK pröva sina vingar som värd. Nåja, SBK arrangerade ju också USM i början av året, så det handlade inte on någon rookie i sammanhanget. Detta gäller också de tolv deltagarna som tog sig turen till Sveriges mitt – sex ifrån Malmö och Lund, en ifrån Stenungssund, en ifrån Stockholm, två ifrån Norrtälje och två ifrån Umeå.

Precis som i Norrtälje för några månader sedan, ordnade värdklubben SBK med gemensam övernattning (i gympasal) liksom också frukost, lunch och middag på lördagen, och frukost och lunch på söndagen. En och annan tyckte att det var lite kallt i gympasalen, och kanske var det heller inte riktigt lika bekvämt som hemma i egen säng eller på det flotta hotellet. Men två stora fördelar kan man inte bortse ifrån – vi bor alla tillsammans och en och annan krona sparar vi också. SBK ordnade med bespisning i ett separat rum och måltiderna bjöd på det mesta av det bästa. En eloge för en flott insats är på sin plats – tack till Sundsvalls Biljardklubb!

Gemensam mat

Pål Nylander, Rikard Ljung och Tobias Andersson från SBFs barn- och ungdomsutskott var på plats, och den sistnämnde hade mer än bara dubbla funktioner. Tobias har hållit tät kontakt med SBK en god stund innan vi ens kom till Norrlands-metropolen, och var också den som agerade lekledare, tävlingsledare och prisutdelare. I tillägg till allt detta var det också Tobias som höll i den ledarutbildning som genomförs i samband med årets alla tävlingar för barn och ungdom. Via vår generalsekreterare på SBF:s kansli i Stockholm, Sofia Asp, fick deltagarna nytt material att bita tänderna i, och alla deltagande barn- och ungdomar fick själva möjlighet att berätta om sin situation på träning och tävling och detta utifrån ett trygghetsperspektiv.

Ja, så var det ju detta med själva tävlingen. I och med deltagarantalet blev det endast en klass. De tolv deltagarna delades in i två grupper om vardera sex spelare där alla mötte varandra inom respektive grupp. De två främsta i varje grupp gick sedan vidare till semifinal och final. Efter gemensam frukost genomfördes två hela rundor innan det blev dags för lunch, därefter tre nya rundor och middag, varpå bara semifinaler och final återstod under kvällspasset. 9-Ball hette disciplinen och distansen först till fyra poäng. För att utjämna eventuella skillnader mellan yngst och äldst fick de yngsta en poäng i handicap. Ja, kanske noterade ni att jag skrev ”eventuella skillnader” – en och annan av de allra yngsta och minsta var ganska upptagna av att visa att de vare sig är så unga eller så små – när det kommer till detta med att spela biljard!

I den första gruppen var det som väntat Jonah Kramer (Umeå BK) som tog kommandot och genom sina fem segrar på lika många matcher kunde han relativt enkelt kvalificera sig för en plats i semifinal. Tvåan, Tobias Ljung (Paradis BK i Lund) tog sig också vidare och förlorade bara den ena matchen, den mot Jonah redan i den första rundan. Tobias har gått framåt väldigt mycket och hade matchen mot Jonah i stället spelats i den femte och sista runda, talar mycket för att matchen hade blivit jämnare. Matthew Quick (Malmö BK), Hanna Ljung (Paradis BK), Isabelle Centervall (Paradis BK) och Zammy Kristensson (Interpool BK i Malmö) kämpade tappert om platserna bak de två främsta i gruppen.

Precis lika enkelt som Jonah i den första gruppen, kvalificerade sig också Sebastian Simonsson (Kville BC i Göteborg) i grupp två för semi – fem spelade, fem vunna. Betydligt tätare var det bakom Sebastian med två spelare som vann tre matcher vardera, och en spelare som vann två matcher. Det blev till slut Morgan Kao Klein (Norrtelje BK), som i kraft av inbördes möte och vinsten mot Oliver Renner (Paradis BK), med knappast möjliga marginal fick ta steget in i semifinal. Morgan fick dock se sig slagen av Emma Granström (Stockholms BS) i sista rundan, som kom igång lite för sent för att kanske också kunna blanda sig i slutstriden. Jacob Gyll (Umeå BK) och Lucas Park (Norrtelje BK) noterade sig också för varsin vinst i gruppspelet.

En spaghetti med köttfärssås senare var det dags för semifinaler där Jonah Kramer ställdes mot Morgan Kao Klein och Sebastian Simonsson mot Tobias Ljung. Om Jonah inte visat någon pardon tidigare i tävlingen, så utgjorde heller inte finalen något undantag. Efter ett riktigt kraftprov från Jonah skrevs resultatet till 5 – 0 och Morgan som bara har en tidigare tävling i bagaget, den på hemmabana i Norrtälje, fick nöja sig med en tredjeplats och medföljande medalj och pokal – något som jag tror att han var ganska nöjd med. Som jag redan tidigare har berättat så visade Tobias att han snart är redo för lite större uppgifter, och inledningsvis höll han också jämna steg med gruppvinnaren Sebastian, men till slut skrevs siffrorna ändå till 5 – 2 i Sebastians favör.

Inför finalen hade Jonah en matchkvot på 6 – 0 och poängkvoten 25 – 4, och motsvarande siffror för Sebastian var 6 – 0 i matcher och 25 – 9. Siffrorna antydde att Jonah hade ett litet övertag, och i ärlighetens namn återspeglade detta också ganska väl det de två utövarna hade visat upp så långt. Nåväl, statistik i all ära, men det är inte alltid som det berättar hela sanningen. Jonah inledde bäst och tog ledningen, men riktigt så enkelt skulle det inte bli. 1 – 0 blev till 1 – 3 och 2 – 4 och, till slut 3 – 5. Några misstag ifrån Jonah på de allra sista bollarna i ett par upplägg och mycket stabilt spel från Sebastians sida var det som fällde avgörandet i finalen. Det var nog inte sista gången i år som dessa båda kommer att ställas mot varandra och det återstår att se hur det går nästa gång.

Vi gratulerar Sebastian Simonsson till segern i Sundsvall Junior Open, de övriga deltagarna till mycket goda och lovande insatser, Sundsvalls BK för sitt flotta värdskap och SBF:s barn- och ungdomskommitté för sin insats och envishet som förhoppningsvis ska leda till fler tävlingar och många fler deltagare över tid.

/Jörgen Sandman, utvecklingskonsulent

Bild på pokaler

Fler bilder kommer.

Nästa tävling

Årets tredje och sista tävling i juniortouren spelas i Laxå i början av december.
Innan dess kommer USM att arrangeras. Vi återkommer inom kort med mer information.
All information om juniortävlingar samlas under Vår verksamhet -> Barn och ungdom -> Tävling

Publicerad: 2023-08-28

Senast uppdaterad: 2023-08-30

Logga Tillsammans för fler i rörelse