Ungdomar och premier

Förbundsstyrelsen har fattat beslut om vad som gäller för premier till ungdomar som deltar i ordinarie nationell tävlingsverksamhet. Nyheten har uppdaterats med några förtydliganden.

Beslutet som förbundsstyrelsen fattat gäller den nationella tävlingsverksamheten. Alltså de tävlingar som sanktioneras av SBF och finns med i tävlingskalendern, såsom SPT, rankingtävlingar i snooker och S3CT.

SBF har inlett en satsning på barn och ungdom som bland annat innefattar tre nya nationella ungdomstävlingar. Med en målsättning att öka antalet ungdomstävlingar på både nationell och lokal nivå. Ungdomar får också delta i den ordinarie tävlingsverksamheten, såsom SPT-touren. Det har tidigare saknats ett tydligt besked kring vad som gäller för eventuella premier som en spelare under 18 år vinner om hen deltar i den ordinarie nationella tävlingsverksamheten. Vid rena ungdomstävlingar/juniortävlingar delas endast pokaler och medaljer ut.

Efter beslut av förbundsstyrelsen gäller nu följande:
Premier som spelare under 18 år vinner på nationell, sanktionerad tävling betalas ut till spelarens förening. Föreningen uppmanas att i samråd med spelaren använda dessa medel för att exempelvis betala kostnader för kommande tävlingar för spelaren eller till träningstider.

Anledningen till att beslutet fattats beror på de riktlinjer som finns från RF gällande barn- och ungdomstävlingar.

Förbundsstyrelsen arbetar vidare med frågan och hur vi kan fortsätta att utveckla vår tävlingsverksamhet.

Hur kan vi tänka i vår förening kring våra klubbtävlingar/veckotävlingar?
Beslutet från förbundsstyrelsen gäller för den nationella tävlingsverksamheten. Många föreningar anordnar klubbtävlingar/veckotävlingar/säsongstävlingar. Här beslutar föreningen om upplägg av sina tävlingar. Från Umeå BK har vi fått ett exempel på hur de har valt att göra. Umeå BK har beslutat att ungdomar alltid får delta gratis på deras klubbtävlingar samt att de därmed inte tar del av prispotten.

Vi ser det som ett gott föreningsexempel som öppnar upp för fler juniorer att vara med i verksamheten.

Publicerad: 2023-08-28

Senast uppdaterad: 2023-09-01