Göran Jeppson segrade i 65+ Tourens final

Förra veckan spelades finalspelet av den nya 65+ touren i Sundsvall. 17 spelare gjorde upp om titeln som bästa 65 plussare.

Göran Jepsson

Göran Jeppsson glad vinnare av 65+ Touren

Måndagen den 2 oktober träffades 17 spelare för att göra upp om titeln som den första vinnaren av den nationella 65+ Touren. Startfältet hade god geografisk spridning med spelare från Skåne, Göteborg och Sundsvall.

Tävlingens upplägg var att använda en förenklad dubbelcup och kort distans i grundomgången. Det gjorde att tävlingen flöt på bra och väntetiderna mellan matcherna minimerades.

Disciplinen 8-ball Light fungerade bra och var en uppskattad spelform av deltagarna.

Bra biljard och trevlig samvaro

Det var flera spelare som visade ett utmärk spel under turneringen. Christer Nilsson, Heinz Falbe och Lars-Anders Lohmander visade hög klass. Jouni Hyrskylahti spelade bra biljard hela vägen till final där han mötte Göran Jeppson. Göran gjorde nästan inga misstag i finalen och vann med tydliga siffror.

1.Göran Jeppson
2. Jouni Hyrskylahti
3. Christer Nilsson och Heinz Falbe

Samtliga resultat finns här>>> Länk till annan webbplats.

Att resa ihop och träffa andra med samma intresse är stimulerande för själen. Samtliga deltagare utryckte att detta var ett riktigt bra event som de gärna ser återkommer.

65+ touren

Efter resan upp till Sundsvall på söndagen samlades flera av deltagarna för en gemensam middag.

Om 65+ touren

Under 2023 har vi kört en pilot av 65+ touren med tre stycken deltävlingar i Göteborg, Malmö och Sundsvall och ett avslutande finalspel i Sundsvall. Tävlingen har varit öppen för alla som är 65 år eller äldre och är medlem i en av våra medlemsföreningar. Touren har spelats i disciplinen 8-ball light som är enklare variant av 8-ball. 65+ touren är en del av SBFs satsning på Biljard 65+ och har möjliggjorts genom projektstöd från RF.

Det kommer att bildas en grupp med representanter från olika delar av Sverige för att förvalta och utveckla 65+ Touren. Ta kontakt med Mats Frösemo om du är intresserad av att veta mer om 65+ touren och det fortsatta arbetet, mats.frosemo@biljardforbundet.se

Tack till alla årets deltagare och till arrangörsföreningarna – Kville BC, Interpool BK Malmö och Sundsvall BK!

Publicerad: 2023-10-09

Senast uppdaterad: 2023-11-28